איזה אתר טוב יותר – wix או וורדפרס?

מצד אחד, מערכת הניהול שמצעידה את האינטרנט כבר 20 שנה. מצד שני, מערכת שהוכיחה את עצמה, צמחה באופן מטאורי, ועושה באז מצוין. אז כשאנחנו ניגשים לבנות אתר חדש, מי טובה יותר. ויקס או וורדפרס?

התשובה היא כרגיל, יותר מורכבת. ראשית, אציין שאני לא מקבל משכורת מאף אחת מהפלטפורמות, ולכן השיקול שלי הוא אך ורק מקצועי. ואם מדברים על שיקול מקצועי, אז פלטפורמה היא כלי עבודה, ואנחנו צריכים תמיד לבחור את הכלי עבודה המתאים ביותר למשימה. כמו שלא ננסה לנסר באמצעות פטיש, גם כאן אנחנו צריכים קודם כל לאפיין את האתר, ורק אח״כ לבחור בכלי המתאים ביותר ליישום של האפיון הזה.

 

נתחיל ביתרונות וחסרונות:

כדי להשוות בצורה הוגנת בין סוגי האתרים, צריך להזכיר כמה תכונות עיקריות של וורדפרס.

וורדפרס היא מערכת קוד פתוח, כך שהבעלות על האתר היא של הלקוח, הלקוח דואג לאחסן אותו (עפ״י רוב אצל בונה האתר). וזו גם מערכת מודולרית שבה יש הרבה גורמים מעורבים. הפלאגינים של וורדפרס מפותחים ע״י תורמים מקהילת מפתחי וורדפרס, חלקם פלאגינים יותר מקצועיים, וחלקם אפילו די יקרים.

 

מערכת וורדפרס היא מספיק גמישה כדי לאפשר בניית אתר ברמות שונות. ברמה הבסיסית כל אחד יכול לבנות אתר וורדפרס תוך שימוש בכלים חינמיים, ולהגיע לתוצאה יפה. ברמה המקצועית יותר אנחנו נשתמש בפחות פלאגינים, נבחר בפלאגינים מקצועיים בתשלום, נבצע את תבנית העיצוב בעצמנו במקום להשתמש בתבניות החינמיות שמוצעות להורדה, או לפחות נשתמש בתבנית פרמיום שנבדקה ומתוחזקת ע״י ספק תבניות מקצועי ומהימן. התוצאה היא שני אתרים שונים מאוד אחד מהשני.

ברמה הנמוכה בד״כ נמצא אתרים איטיים יותר, עם יותר בעיות, ויותר חשופים לפריצות.

ברמה הגבוהה נמצא אתרים מהירים ויציבים יותר.

קידום האתר – אחת המטרות הנפוצות ביותר בפיתוח אתר היא קידום אורגני וממומן של האתר. בעצם בלי קידום, האתר יכול להיות מאוחסן ובאוויר, אבל טראפיק לא יגיע אליו. קידום האתר יכול להתבצע במספר דרכים.

קידום אישי – אתרים שהם סוג של חלון ראווה. בד״כ מאפיינים עסקים זעירים. בעל האתר מציג את עצמו בכנס ורוצה להפנות אנשים איתם נפגש לאתר שבו יוכלו לקרא יותר אודות השירותים שהוא מציע.

קידום ממומן – בד״כ מתאפיין בפרסומות בפייסבוק, רשתות חברתיות ובמנועי חיפוש כדוגמת גוגל. בקידום מהסוג הזה נדרש מעקב מאוד הדוק כדי לוודא שאנחנו לא מוציאים תקציבי מדיה ללא תועלת. מדי תקופה בודקים מחדש את יחס ההמרה של המודעות פרסום במדיות השונות ומנסחים מחדש, או מנתבים תקציבים למדיות שבהן האימפקט הוא יותר גבוה. לצורך המעקב הזה משתמשים בקודים שמצטרפים כפרמטר לכתובת האתר והם מנוטרים באמצעות כלי אנליטיקה.

ויקס מצידה תומכת באופן מלא בכלי אנליטיקה, ומספקת את כל הכלים הדרושים לצורך מעקב המרות. בוורדפרס ניתן לבצע מעקב המרות יותר מתקדם כולל custom metrics בזכות השליטה בקוד של האתר, מה שלא קיים בויקס.

 

קידום אורגני, הוא קידום מבוסס תוכן. ככל שהאתר מציע יותר תוכן גוגל מזהה אותו כאתר חשוב יותר בנושא התוכן שהוא מציע, וכך מגישה אותו במיקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש. בעבר לויקס הייתה בעיה משמעותית מאוד בגזרה הזאת. השמועה שטרם התבססה אומרת שהם פותרים את הבעיה, אבל עדיין וורדפרס היא הכלי עבודה המועדף על מקדמי אתרים, וזו גם אחת הסיבות העיקריות לשליטה המוחלטת של וורדפרס בנתח אתרי האינטרנט העולמי.

בשורת הקידום – וורדפרס היא המנצחת, עם יתרון מסוים לאתרים מקצועיים מכיוון שמהירות האתר מהווה פרמטר חשוב במנוע החיפוש האורגני של גוגל.

אבטחה – לכל אתר ניתן לפרוץ. האקר טוב שישקיע זמן יצליח למצא את הדרך לפרוץ כל אתר שיעמוד מולו. אבל צריך לזכור שאותם האקרים בד״כ לא מונעים משיקולים מהסוג הזה. המטרה של האקר היא להשקיע מינימום זמן כדי למקסם את שורת הרווח שלו.

שמענו על כל כך הרבה מקרים שאתרי וורדפרס נפרצו והושחתו, ובאיזשהו מקום יצא לה מוניטין של מערכת שבה הפריצות הן יותר תדירות, אבל צריך לקחת בחשבון גם את איכות הפיתוח וגם את שרת האחסון. כשלוקחים את כל הנתונים האלה ביחד עם העבודה שוורדפרס מהווה נתח נכבד מאוד מכלל האתרים ברשת – ( 65% מכלל האתרים עם מערכת ניהול ברשת מבוססים על וורדפרס. בפער ניכר מהמקום השני), בכל פעם שאתר כלשהו נפרץ יש 65% סיכוי שזה יהיה אתר וורדפרס, מה גם שמתוך שיקול עלות מול תועלת יהיה נבון יותר מצידם של האקרים להשקיע זמן באיתור פרצות אבטחה בוורדפרס מכיוון שהיא מהווה נתח כל כך גדול מהשוק לעומת המתחרות שלה.

קהילת וורדפרס בודקת את מערכת הניהול באופן שוטף, ומוציאה עדכוני אבטחה ושיפורים אחת ל 3 חודשים בממוצע. בכל השנים שבהן חברת EOI בונה אתרים, לא ראינו מקרה אחד שבו מערכת הניהול נפרצה. הפריצות שנתקלנו בהן היו פריצות לשרת, לפלאגין, או לתבנית העיצוב.

שוב, מבחינת המשתמש אין משמעות אם הפריצה הייתה למערכת או לפלאגין, אבל לאתר וורדפרס שבוצע באופן מקצועי ע״י מתכנת מנוסה ומאוחסן בחברת אחסון טובה – יהיה הרבה יותר קשה לפרוץ.

ויקס היא מערכת ענן, הקוד של האתר אינו נגיש ללקוחות או למתכנתים, והיא מאוחסנת אצל בשרתי ויקס עצמם. היצע הפלאגינים הרבה יותר קטן, ורובים שוב – מפותחים ע״י צוות ויקס, כך שאין ל-האקרים אפשרות לסרוק את הקוד שלה כדי לאתר פרצות אבטחה ולנצלן. מהבחינה הזאת, ויקס הרבה פחות חשופה לפריצות.

אז בשורת האבטחה, אם לסכם:

ויקס במקום ראשון

אתרי וורדפרס מקצועיים במקום שני

אתרי וורדפרס זולים ובעיקר אתרי טמפלייט – במקום האחרון.

מהירות ביצועים – מערכת ויקס היא סוג של גן סגור, וגם אחסון והגשת האתר מתבצע משרתי ויקס. כך כל אתר, גם הקטן ביותר נהנה משרתים מאוד איכותיים, הכוללים מערכת CDN לשיפור מהירות הגישה, ומנגנון Cache מנוטר שמוגדר בצורה מאוד מקצועית והתוצאה מהירה בהתאם.

באתרי וורדפרס הזולים, בד״כ גם ההשקעה בשרת האחסון היא בהתאם לעלות האתר, כך שהתוצאה תואמת את המחיר. מצד שני מי שבנה אתר בכמה אלפי שקלים בודדים לא יוציא עוד 1500 ש״ח בחודש בשביל שרת אחסון איכותי מהסוג שניתן למצא בויקס.

באתרים המקצועיים, לעומת זאת, הקוד הוא יעיל יותר כפועל יוצא של שימוש מוגבל בפלאגינים ותבניות. גם תבנית העיצוב שנבנתה באופן ייעודי לפי האפיון והעיצוב של הלקוח תהיה יעילה ומהירה יותר, ואנחנו כן רואים השקעה בשרתי אחסון מצוינים ומגיעים למהירויות טעינה גבוהות.

ובשורת המהירות – ויקס וורדפרס בתיקו, אפילו עם יתרון קל לוורדפרס המקצועי, והאתרי תבנית הזולים הרחק מאחור.

גמישות – קודם כל נרחיב את הנושא: בגמישות הכוונה היא ליכולת להוסיף פיצ׳רים פונקציונליים לאתר, בלי הצורך לבנות אותו מחדש. ובנושא הגמישות לוורדפרס יש ייתרון בולט במיוחד. ריבוי הפלאגינים שמאפשרים להוסיף פונקציונליות כמעט בלחיצת כפתור, ועצם השליטה בקוד האתר מאפשרים למפתח האתר להגשים כמעט כל חלום שהלקוח יחשוב עליו.

אם הגיע אלינו לקוח לביצוע של אתר תדמיתי, ובאופק שלו אנחנו יודעים שהוא יידרש לשדרג את האתר לחנות אונליין במהלך השנה – שנתיים הקרובות, אין כאן שום שיקול. הבחירה בוורדפרס היא טבעית.

ויקס מציעה סוג של של לגו. ניתן לעשות עם לגו המון דברים יצירתיים, אבל לעלום תהיה מוגבל לחלקים שלגו מספקת, בעד שבוורדפרס אנחנו יכולים לבצע ממש כל דבר עם גישה לקוד האתר.

גם בנושא זה, לאתרים שפותחו בצורה מקצועית יש יתרון. אתר שאופיין בצורה נכונה תוך שיקולי פיתוח עתידיים לתמיכה מיטבית בפיצ׳רים שהחברה מתכננת להציג יוכל להנות מחיי מדף ארוכים בהרבה.

במקרים מסוימים הלקוח יודע על פיצ׳רים עתידיים מהסוג הזה, ובשלב האפיון משתף למשל שיש לו כוונה להתרחב לשווקים נוספים בחו״ל, ואז מפתחי האתר ייקחו בחשבון את האפשרות של ריבוי שפות כבר בשלב זה. ובמקרים אחרים מפתח מספיק מנוסה יפעיל שיקול דעת ויבנה את האתר כך שהלקוח יוכל להוסיף עמודים חדשים מסוג מסוים בעצמו.

בשורת הגמישות – וורדפרס מנצחת בנוק אאוט, אפילו בגרסה הזולה, אבל עם יתרון ניכר לפיתוח מקצועי ונבון.

פלאגינים (הרחבות) – לוורדפרס יש קהילת מפתחים מאוד גדולה. 65% מכלל האתרים באינטרנט מבוצעים בוורדפרס, ולכן ניתן למצא מאות אלפי פלאגינים לוורדפרס שמאפשרים כל פיצ׳ר. הרבה חברות משקיעות בפיתוח פלאגין שינגיש את השירותים שלהן לבעלי אתרי וורדפרס מכיוון שהמערכת הזו כל כך נפוצה. ויקס מפתחת את רוב הפלאגינים שלה בעצמה וזאת מתוך שיקולים מסחריים הנובעים מביקוש לפיצ׳רים נוספים. פיתוח פלאגינים לויקס הוא אפשרי אבל רק ברמת ה frontend ומצריכים שרת אחסון נפרד, כך שברוב המקרים זה אינו כדאי. כך שהיצע הפלאגינים של וורדפרס רחב בהרבה ממה שיש לויקס להציע. עם זאת, צריך לזכור שהרבה פעמים הפלאגינים החינמיים מתבררים כבעייתיים מכיוון שאין עליהם שום פיקוח או code review יש להסתמך על תגובות משתמשים ולבחור במידת האפשר בפלאגינים בתשלום שזוכים לתמיכה טובה יותר מצד המפתחים שלהם.

בשורת הפלאגינים – וורדפרס מציעה מגוון רחב בהרבה, אבל כדאי להפעיל שיקול דעת בבחירת הפלאגין הנכון.

חיבור למערכות צד שלישי – אוטומציות הפכו להיות חלק מהיום יום של אנשי שיווק, והיום כמעט כל החברות דיוור, אוטומציה וה CRM יודעות להציע פלאגינים ללקוחותיהם לצורך ממשק עם כל פלטפורמה נפוצה. בין הפלאגינים הבולטים, חברות כמו zapier שהפכה את הממשק לנושא פשוט מאין כמוהו, כך שהיום רוב החיבורים למערכות צד שלישי נעשים באמצעות פלאגינים, והפלאגינים זמינים גם לוורדפרס וגם לויקס.

עם זאת, יש כמה יתרונות לכתיבת ממשק בקוד. ראשית, להשתמש בפחות פלאגינים תורם ליציבות האתר, שנית – מהירות הממשק. ממשק שנכתב עבור האתר והצרכים של הלקוח תמיד יהיה מהיר יותר מפלאגין, ושלישית – עדיין יש מערכות שלא ניתן לממשק באמצעות פלאגין או שהפלאגינים המוצעים לא מתאימים לצרכי הלקוח. ביניהן הרבה מערכות סליקה, מערכות לוגיסטיקה וכו'.

בשורת הממשקים – די תיקו, עם יתרון קל לוורדפרס מפני שיכול להיות שבהמשך חיי האתר כן יהיה צורך בממשק קאסטום.

אפשרויות עיצוב וסגנון – כאן הכל תלוי במעוף הדמיון והיצירתיות של הלקוח. 85% מהאתרים אפשר לבנות באמצעות תבניות (טמפליטים) ובכלל זה אני כולל גם את ויקס שכן זו מערכת שאין בה כלל אפשרות לכתיבת האתר ובנייתו תלויה לחלוטין בתבניות העיצוב המוצעות.

היתרון של וורדפרס מתבטא באותם 15% שדורשים רמת גימור ופיצ׳רים גרפיים שאין תבנית שיודעת להציע.

בשורה התחתונה – ויקס, אתרי תבנית ואתרים מקצועיים, הם כולם כלי עבודה לגיטימיים, והבחירה צריכה להיעשות משיקולים מקצועיים.

בהרבה מקרים לאורך חיי האתר הלקוח יידרש לביצוע של משהו שלא יהיה אפשרי במסגרת הפלטפורמה שנבחרה, והבחירה בויקס לעולם תבוא עם יותר פשרות, אבל בהרבה מאוד מקרים הפשרות הללו הן פשרות שניתן לחיות איתן, במיוחד בהתחשב בעלויות הביצוע והתחזוקה השוטפת.

הבחירה בוורדפרס היא מקצועית יותר, היא מאפשרת יותר גמישות, תוכל לתת מענה ליותר דרישות עתידיות, וכן – גם קצת יותר יקרה.

אני באופן אישי מצאתי את עצמי ממליץ ללקוחות לבצע אתרי תדמית קטנים בויקס, במיוחד בתחילת הדרך. לפעמים זה מספיק בשביל פיילוט בלי לסכן תקציב משמעותי מדי, ובהמשך תמיד אפשר לבצע את האתר מחדש.

 

רוצה הכוונה למידע או יעוץ של מומחה - רשום לנו ונעזור לך עכשיו!

WhatsApp יצירת קשר

רוצה הכוונה למידע או יעוץ של מומחה - רשום לנו ונעזור לך עכשיו!

WhatsApp יצירת קשר

יש לכם שאלה?

טופס פניה ליועצים ונותני שירות

מבולבלים למי לפנות? לחץ כאן להתיעצות »

תפריט נגישות