איך לבנות מודל חיזוי לתחזיות פיננסיות
בין אם העסק שלכם חדש ובין אם הוא קיים כבר זמן מה, תמיד חשוב להכין תחזית פיננסית. רוב המלווים והמשקיעים יצפו שזה יהיה חלק מהתוכנית העסקית שלכם. חיזוי והשוואת המקום העכשווי שלכם למה שתכננתם, אמור להיות חלק קבוע ומתמשך בתהליך שלכם – לא מעשה חד פעמי ואפילו לא רק פעם בשנה.
מהי תחזית? לפני שניכנס לאופן שבו תוכלו להעריך האם מודל חיזוי אמין, נתחיל בשאלה, מהי בעצם תחזית. חיזוי עסקי הוא למעשה ניחוש (או הערכה) של מספרים עתידיים כגון מכירות עתידיות, עלות מכירה והוצאות תפעול, לפי חודש, רבעון, שנה וכן הלאה. תחזיות עשויות גם לחזות או לאמוד מספרים עסקיים אחרים כגון תעבורת אינטרנט, שיעורי המרות או התקשרויות במדיה חברתית. חיזוי טוב הוא ניחוש מושכל, המבוסס על הנחות לגבי אופני התנהגות והבנת האופן שבו מספרים עסקיים מתחברים, כמו למשל היחס בין מכירות להוצאות שיווק.

במה שונה התחזית מהתקצוב?
אנשים רבים משתמשים בתקציב כדי להתכוונן לתוכנית הוצאה עם גבולות מובנים -סכום מקסימלי שמנהל או חברה יכולים להוציא. במקרה זה, תקציב הוא יותר פקודת ניהול מאשר רק תחזית.
כיצד תדעו אם מודל החיזוי שבחרתם הוא אמין?
ישנם שלושה גורמים שמסייעים לשפוט את הערך של מודל חיזוי:
1. האם הוא "חוזה" בצורה טובה את התנהלות העסק בעבר.
כדי לבדוק זאת, הפעילו את המודל עם נתונים אמיתיים מהעבר, והעריכו עד כמה הוא היה מנבא את מה שקרה באמת.
2. עד כמה הוא מנבא את העתיד.
כמובן, כשמדובר בעתיד זהו רק ניחוש, אך ניתן גם להעריך את איכות התשומות והתפוקות. האם התשומות מבוססות על נתונים שאתה יכול לקבל? הנחות שאתה יכול להעלות?
3. אלגנטיות של המודל.
מי שיוצר ועובד עם מודלים מתמטיים, יכול להעריך יופי באופן שבו מודל נתפס ומבוצע. יש דבר כזה אלגנטיות בקוד, ואלגנטיות במתמטיקה.
הרבה יזמים נוקטים באסטרטגיית "עקומת הצמיחה" (מוכר גם כ"מקל הוקי"), במיוחד כשהם פונים למשקיעים.
הכוונה לתחזית שהראתה צמיחה איטית או יציבה, ושלפתע הפכה מנקודת זמן מסויימת לצמיחה מרהיבה. הימנעו מתחזיות "מקל הוקי", הן חשודות תמיד. משקיעים לא אוהבים כאשר הגדילה הפתאומית נגזרת, כאילו, ממרומים, בלי סיבה לכך.