אילו סוגי השקעות מחפשים משקיעי סטארט-אפ מנוסים?
משקיעי אנג'ל הם אנשים שמוכנים להשקיע את כספם כדי לממן חברות הזנק חדשות. רובם הרוויחו כסף כיזמים בחברות הזנק שהם הקימו; הם היו שם, הם הצליחו, והם יודעים מה נחוץ כדי להצליח.
1. לא כל העסקים הטובים הם גם השקעות טובות
אחת ההנחות הנפוצות ביותר היא, שמשקיעים מחפשים חברות הזנק שיהפכו לעסקים חזקים ועצמאים. אך אליה וקוץ בה , כיוון שמשקיעים אינם מרוויחים מהשקעתם עד למכירת חלקם תמורת כסף אמיתי (כלומר ביצועEXIT), כמו למשל רכישת העסק על ידי עסק גדול יותר, או הנפקה ציבורית למכירת מניות בבורסה- באופן פרדוקסלי למדי, השקעה בסטארט-אפ שהופך לעסק בריא, שמייצר מזומנים ורווחים משלו, יכולה להוות אסטרטגיה לא מעניינת למשקיעים. אם עסק זה לעולם לא יאפשר למשקיעים דרך למכור את בעלותם בו תמורת כסף, אז אין את התשואה המבוקשת. לא משנה כמה טוב העסק שלכם, אם הוא לא מציע למשקיעים הזדמנות ל-EXIT , זו השקעה גרועה מבחינתם.
2: אל "תזרקו" לחלל מספרים חסרי משמעות
אם למדתם פעם מהם מדדים פיננסיים, כדאי שתדעו, כי בסטארט-אפים שמתהווים ונבנים אין להם שום רלוונטיות. הכל ציפיות המבוססות על חלומות שלנו להצליח. המשקיעים לא מתרשמים גם מניחוש פרוע על צמיחה עתידית למשך מספר שנים.
כדאי לדעת: עסקים אמיתיים בדרך כלל מניבים רווחים בספרות בודדות, ורק לעתים רחוקות חוצים את ה- 20 אחוזים. משקיעים אינם מתרשמים מתחזיות של 30, 40, או 50 אחוזים רווח על מכירות. הם לא חושבים שזה אומר שתהיו רווחיים, אלא מסיקים מזה שאינכם מבינים כמה הוצאות מחכות לכם. אם תחזית המכירות שלכם סבירה, סביר להניח שאינכם מזלזלים בעלויות, בהוצאות, או בתחזית הרווח וההפסד שלכם .
למרבה הפלא,משקיעים רבים, בהרבה שווקים טכנולוגיים, מעדיפים צמיחה גבוהה והוצאה על גירעון על פני רווחים. רבים מהם מאמינים שסטארט -אפים צריכים לבחור בין רווחים או צמיחה ואינם יכולים לעשות את שניהם בו זמנית.
3. האם הסטארט-אפ שלך מידרגי (Scalable)
השקעות טובות זקוקות לצמיחה, וצמיחה דורשת מה שהמשקיעים מכנים "הרחבה מדרגית". זהו מושג חשוב מאוד: מדרגי פירושו שעסק יכול לגדול ולצמוח באופן ניכר ,מבלי להגדיל את העלויות הקבועות שלו באופן יחסי.
האם תוכלו לקפוץ ממכירת 10 ל -100 ל -1,000 ל -10,000 ללא זינוק פרופורציונאלי במספר העובדים והתקורה? עסקים של מוצר/תוכנה בדרך כלל יכולים. גם עסקי שירותים באינטרנט יכולים. אבל הרבה עסקים מסורתיים לא יכולים. זו הסיבה שמשקיעים בדרך כלל לא אוהבים עסקים מסורתיים. הם נוטים להיות תלויים באנשים יותר מבמוצר.
4: מה הם חסמי הכניסה ?
משקיעים תמיד יתעניינו באיומים מצד המתחרים. הם ישאלו, "מה מונע ממתחרה עם תקציב גדול יותר לקפוץ לשוק שלך ולהשתלט עליו?" אילו הגנות וחסמים יש לעסק מצד המתחרים האפשריים?
לפעמים, דיון זה עוסק בפטנטים. פטנטים יכולים להגן על המצאות , נוסחאות ואלגוריתמים. בעולם מושלם, הגנה על פטנטים תהיה תשובה טובה לחששות , אך בעולם האמיתי, למרות שלפטנטים יש תמיד יתרון, עדיין רישום פטנטים בלבד אינו מספיק.
משקיעים מחפשים להבין על מה מגנים הפטנטים שרשמתם והאם נותרו דרכים פתוחות למתחרים. לא כל הפטנטים ניתנים לאכיפה בכל מקום ולא כל הפטנטים שוללים דרכים לעקוף אותם, ולהגיע לאותו שוק מבלי להפר אותם.
עולם הסטארטאפים עמוס בפגרים של עסקים שהיו מוגנים על ידי פטנטים בתיאוריה, אך לא מוגנים במעשה. פטנטים דורשים תקציבים משפטיים רבים כדי להגן באגרסיביות מפני הפרה.
ישנם גורמים נוספים שהופכים את חברות ההפעלה למוגנות. סודות מסחריים, מיתוג אפקטיבי, בידול ויתרון ראשוני יכולים גם לעזור. משקיעים יגידו לכם, שאין טעם לזהות שוק גדול מבלי שיהיו לכם משאבים לצמוח מהר ולתפוס נתח שוק לפני שאחרים עושים זאת.
5: צמיחה מהירה המחייבות גיוסים עתידים
זה מעט מבלבל ואפילו בניגוד לאינסטינקט הראשוני. משקיעים רוצים חברות שצומחות מהר בשוק מתפתח וזקוקות להון חיצוני נוסף כדי להצליח לצמוח. לכן, חברות שיכולות לממן את הצמיחה שלהן פחות מעניינות מחברות שצריכות לגייס יותר כסף אחר כך, כדי לממן את המשך הצמיחה. גיוס השקעות נוספות ממשקיעים נוספים או הנפקה, מייצרים הזדמנות עסקית למשקיעים לבצע מימוש של ההשקעה ברווח גדול דרך EXIT.
חשוב לקחת בחשבון את מכלול השיקולים של המשקיעים כאשר אתם מתכננים את אסטרטגיית הצמיחה של הסטארט-אפ שלכם.