איך בוחרים שם לעסק?
מזל טוב, יש לכם מוצר או שירות שיהיה העסק שלכם, וכבר בניתם תוכנית עסקית או עמוק בתהליך. אתם גם מתחילים לגבש תוכנית שיווקית ותכף תכף כבר תזמינו שילוט, לוגו, תרכשו דומיין (שם מתחם) לאתר שתבנו. וברקע אתם מתלבטים איך לקרוא לעסק שלכם.
אתם רוצים ששם העסק יהיה אטרקטיבי ושיעזור לכם בשיווק ובאופן טבעי אתם נמשכים לשמות שמתארים אתכם, את השירות או את המוצר. אתם בטח חושבים לעצמכם: כי מה יותר פשוט וברור למכור מאשר שם עסק שגם מתאר את מה שהוא עושה, או בחירה של שם שמשבח את העסק? אלא ששמות כאלו לא רק שבטווח הארוך לא ייצרו את הבידול שאתם כל כך רוצים, אלא שהם גם יכולים לסכן אתכם משפטית.
המאמר הזה אמור לתת לכם כלים בסיסיים על איך לבחור שם נכון לעסק, וזאת מהפן המשפטי, לבניין קניין רוחני ונכסי מוניטין. וגם ללמד אתכם איך להימנע מחשיפה משפטית מיותרת ולבנות, לעתיד, מוניטין המבוסס על שם העסק והכל מניסיון של עורך דין לקניין רוחני. כמובן שמאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי ובדיקה ספציפית של שם שאתם מתלבטים לגביו, ואנו מציעים לכם להתייעץ, לאחר שגיבשתם מספר כיוונים לשמות, עם עורך דין המתמחרה בתחום הקניין הרוחני.
מהו שם "חזק" ומהו שם "חלש"
ה"חוזק" של השם שתבחרו הוא שיקבע האם תוכלו לבנות על בסיסו מוניטין וייחוד, שם שיוכל להירשם כסימן מסחרי ושניתן יהיה לזהות בבירור שימוש לרעה בשם הזה בידי המתחרים שלכם – כאלו שינסו להיבנות מהמוניטין שתצברו ומהיכרות הלקוחות והציבור עם השם שלכם.
נתחיל מהמובן מאליו, שם חלש הוא שם גנרי, כללי, כזה שכל אחד יכול להשתמש בו בהקשר של השירות או המוצר שאתם מוכרים. כך, באם אתם מוכרים תפוחים, בוודאי שהשם "אפל" הוא שם שהוא גנרי ושלא ניתן לייחס אותו לכם באופן בלעדי מאחר וזה המוצר שאתם מוכרים. שמות כאלו, גם אם עשיתם בהם שימוש לאורך תקופה ארוכה, יהיה מאוד קשה להבחין בינכם לבין עסקים אחרים מאותו תחום.
בדרך כלל תמצאו את השם הגנרי ביחס עם שם מתאר או משבח: סבבה, עולמי, טרי, המקורי, לג'נד וכיוצא באלו הם כולם שמות מתאר ומשבחים שאינם יוצרם "אופי מבחין" ביחס למתחרים שלכם. לכן, כשהם נמצאים בשם העסק הם לא מוסיפים שום דבר לייחוד של שם העסק שלכם.
שמות מעט יותר חזקים הם שמות מרמזים. אלו שמות שלא מתארים במדוייק את השירות או המוצר שלכם אבל נוגעים לו, ויש לבחון כל אחד מהם ביחס לתחום השירות. דוגמאות לכך הם חברות כגון "אל-על" לחברת תעופה, "פומה" לחברה של נעלים, "סקופ" לחברת תקשורת ו- "יעדים" לחברת תיירות. חלק מהשמות המרמזים הם גם "גנריים" באותו התחום ולכן חלשים, וחלקם יכולים לעיתים אפילו להירשם כסימן מסחרי עם בלעדיות לעסק שלכם.
השמות שרירותיים ומושאלים הם כבר שמות חזקים יותר. אותה חברה בשם "אפל" העוסקת במחשבים השאילה שם ממקום אחר ומתחום אחר ולכן יצרה בידול כבר בתחילת הדרך. גם מותג בשם "טיק טק" שאינה מוכרת שעונים אלא סוכריות יצרה לעצמה בידול ואופי מבחין בתחילת דרכה.
ואולם, השמות החזקים ביותר שתוכלו לבחור לעצמכם הם השמות הממוצאים. מדובר במילים או סימני מעוצבים שלא היו קודם לכן. שמות כגון "אדידס", "במבה", "האגן דאז", "קוקה קולה", "פפסי" פשוט לא היו קיימים בעבר.
שם מילולי אך גם לוגו מעוצב
הסקירה למעלה נכונה למילים בכל השפות, אבל גם חלה לגבי שמות מעוצבים. לפי פקודת סימני המסחר ההגנה על שמות ומותגים יכולה להתקיים גם לגבי סימנים שהם עיצוב דו ממדי או תלת ממדי, גם על מספרים ("501" לג'ינס) ולצירופי אותיות (IBM).
לכן תראו לא פעם שחברות בוחרות לבדל את עצמן ממתחרים שלהם על ידי לוגו מעוצב במיוחד או חבילת מיתוג.
בחרתי שם, מה עושים עכשיו?
אם כבר בחרתם שם, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לקניין רוחני ולבדוק ולראות אם ניתן לרשום אותו כסימן מסחר ולהחליט איזה שווקים בעולם אתם מעוניינים שלא יהיו בהם חיקויים למיתוג שלכם.
את הבדיקות הראשוניות תוכלו לעשות בעצמכם, אבל את ההמשך כדאי לעשות עם עו"ד לקניין רוחני שמתמחה בתחום. רישום סימן מסחר כרוך בעלויות שונות, אבל יכול לתת לכם ביטחון שהמוניטין שתבנו ישתקף בקניין רוחני רשום אצל רשם סימני המסחר.
ובכל מקרה, התחלתם להשתמש בשם, וראיתם שהוא מקורי וייחודי, אל תאפשרו למתחרים לנצל את המוניטין שצברתם תוך שימוש בשם דומה או זהה. את זה עושים באמצעות אכיפה משפטית ובכלים שונים.
הכותב הוא עורך דין לקניין רוחני, למשפטי מסחרי ואזרחי.
אין באמור בכתבה זו להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.
רוצה הכוונה למידע או יעוץ של מומחה - רשום לנו ונעזור לך עכשיו!
WhatsApp יצירת קשרנותני שירות ויועצים בתחומים בו עוסק המאמר
אודי בר לבב
ייעוץ סביבתי, ליווי לגופים ולמוסדות. ייעוץ אסטראטגי, הכנת תכניות עסקיות בפרוייקטים בתחומי איכות...
סביבות ייעוץ ותכנון סביבתי
ירושלים
אודי בר לבב
ייעוץ סביבתי, ליווי לגופים ולמוסדות. ייעוץ אסטראטגי, הכנת תכניות עסקיות בפרוייקטים בתחומי איכות הסביבה.
ליווי תהליכי תכנון. ייעוץ אסראטגי וייעוץ עסקי.
יעוץ עסקי במסגרת מעו"ף (בסבסוד הרשות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה)
מנטור עסקי במסגרת קרן שמש
שלומי יעקובי
רו"ח וכלכלן, בעל ניסיון עשיר כמנהל וסמנכ”ל כספים בחברות פרטיות וציבוריות. הידע והניסיון...
רו"ח - ליווי פיננסי לעסקים
שלומי יעקובי
רו"ח וכלכלן, בעל ניסיון עשיר כמנהל וסמנכ”ל כספים בחברות פרטיות וציבוריות. הידע והניסיון שנצבר במהלך השנים משמש כיום לצורך הליווי והשירות שהמשרד מעניק. המשרד מתמקד במתן מעטפת וליווי פיננסי שמטרתו להקנות ערך חשוב ושקט מתמשך לבעל העסק וכן התמקצעות בגיוסי אשראי לעסקים על בסיס הצלחה בלבד!!!
רו"ח וכלכלן, בעל ניסיון עשיר כמנהל וסמנכ”ל כספים בחברות פרטיות וציבוריות. הידע והניסיון שנצבר במהלך השנים משמש כיום לצורך הליווי והשירות שהמשרד מעניק (ניהול כספים במיקור חוץ). המשרד מתמקד בשתי תחומים עיקריים: במתן מעטפת וליווי פיננסי שמטרתו להקנות ערך חשוב ושקט מתמשך לבעל העסק (ניהול כספים במיקור חוץ). התמקצעות בגיוסי אשראי לעסקים על בסיס הצלחה בלבד!!!
רועי וולר, עורך דין
עו”ד רועי וולר, מוסמך (M.A) במשפטים (אוניברסיטת בר-אילן), בוגר (L.LB) במשפטים (מכללת נתניה),...
וולר ושות' משרד עורכי דין
חיפה
רועי וולר, עורך דין
עו”ד רועי וולר, מוסמך (M.A) במשפטים (אוניברסיטת בר-אילן), בוגר (L.LB) במשפטים (מכללת נתניה), בוגר (B.A) ביחסים בינלאומיים ולימודי מזרח תיכון (האוניברסיטה העברית), מנהל סיכונים (C.R.O) וחבר האיגוד הישראלי לניהול סיכונים, מגשר, מנהל סיכונים (C.R.O), בוגר קורס דירקטורים, בוגר קורס מנכ”לים ברשויות המקומיות ובוגר קורס תכנון אזורי תעשיה.
עו”ד רועי וולר מחזיק בניסיון ניהולי עשיר ומשמעותי בשלטון המרכזי ובשלטון המקומי, במסגרת כהונתו במשך שנים כמנכ”ל המועצה האזורית גוש עציון, ולפני כן, במשך מספר שנים, כראש מטה שר התיירות וכנציג השר בוועדות השרים לחקיקה, בקבינט החברתי-כלכלי, ובוועדת השרים לפנים ושירותים בממשלה. לפני כן, כיהן במשך כ-שנים כיועץ בכיר ליו”ר ועדת הכספים בכנסת, וכעוזר פרלמנטרי ליו”ר הוועדה לביקורת המדינה בכנסת.
עו”ד רועי וולר מחזיק בניסיון עשיר ומגוון בתחום המוניציפאלי, דיני התכנון והבניה ובתחומי איכות הסביבה, והוא חבר בוועדת חברה וסביבה ובוועדת שלטון מקומי, של לשכת עורכי הדין. לצד זאת, מרצה במגוון מסגרות בתחומים המוניציפאליים ובתחומי איכות הסביבה, בין היתר עבור מרכז השלטון המקומי בישראל, בית הספר לניהול בכיר ברשויות המקומיות, מרכזי הפיתוח של משרד הפנים (מפע”מ), משרדי ממשלה, רשויות מקומיות ועוד.
עודד אביב
עודד אביב הוא יועץ עסקי בכיר עם שנות ניסיון והתמחות בניהול מערכות יחסים...
עודד אביב יועץ עסקי
הרצליה
עודד אביב
עודד אביב הוא יועץ עסקי בכיר עם שנות ניסיון והתמחות בניהול מערכות יחסים עם לקוחות. לאורך השנים, עודד הוביל תהליכים לשיפור שירות וחוויית לקוח, תוך השגת תוצאות מוכחות בשטח. בזכות הניסיון הניהולי העשיר שלו, הוא מצליח לבנות תשתיות שמביאות לצמיחה עסקית ושימור לקוחות לאורך זמן.
אני מביא סט רחב של כישורים ומיומנויות שמובילים לייעוץ עסקי אפקטיבי ולהשגת תוצאות ברורות עבור לקוחותיי: **כישורים ומיומנויות מרכזיות:** – **ניהול אסטרטגי:** הבנה עמוקה של תהליכים עסקיים ויכולת להוביל תכנון אסטרטגי המותאם לצרכי הארגון והלקוחות. – **שיפור חוויית לקוח:** מומחיות בשיפור ושדרוג חוויית הלקוח על מנת להגדיל את שביעות הרצון, נאמנות הלקוחות וההכנסות. – **בניית מערכות יחסים:** מיומנות גבוהה בבניית קשרים ארוכי טווח עם לקוחות, שמבוססים על אמון, הבנה וערך מוסף. – **ניהול צוותים:** ניסיון רב בניהול והכוונת צוותים להשגת יעדים ברורים ותוצאות עסקיות משמעיות. – **הובלת שינוי ארגוני:** יכולת לנהל שינויים ארגוניים ולשפר תהליכים פנימיים תוך התמקדות בהגדלת היעילות והפחתת עלויות. – **חשיבה אנליטית:** ניתוח מעמיק של נתונים כדי לזהות הזדמנויות לשיפור ולהפיק תובנות עסקיות משמעותיות. **שירותים שאני מציע:** – **ייעוץ בניהול לקוחות:** שיפור שיטות לניהול לקוחות והעמקת הקשרים העסקיים לצורך הגדלת ערך ללקוח. – **תכנון אסטרטגי:** ליווי הארגון בבניית אסטרטגיות שיווק ושירות הממוקדות בצמיחה עסקית והגדלת הרווחים. – **הדרכה ופיתוח מנהיגות:** פיתוח יכולות ניהול בקרב מנהלים ועובדים לשיפור ביצועים ושירותים ללקוחות. – **ניהול תהליכי שירות:** שיפור מערכות שירות לקוחות והתאמתם לצרכי הלקוחות בשוק המשתנה. **יתרון תחרותי:** הניסיון המצטבר של שנים בתחום, יחד עם הבנה מעמיקה של שירות לקוחות ומערכות יחסים, מאפשרים לעודד להציע ייעוץ מעשי המניב תוצאות ברורות ומהירות.
יעוץ עסקי במסגרת מעו"ף (בסבסוד הרשות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה)
מנטור עסקי במסגרת קרן שמש
קרמט ידגרי
פרשתי בסוף מצה"ל / ח"א לאחר שירות של כ- שנים. בתפקידי האחרון שימשתי כמפקד בית מערכת בבסיס של ח"א (פיקוד של כ- חיילים).
בהשכלתי תואר שני במנהל עסקים (ניהול משאבי אנוש ומימון)
חבר בלשכת המאמנים ומשמש כ"מאמן הבית" של מכללת יוזמות
בוגר קורס מנטורינג למנהלים בכירים במכללת התחלה חדשה .
בוגר לימודי ייעוץ ארגוני מאונ' הפתוחה .
כיום עובד כיועץ עסקי וכיועץ ארגוני
לפני כן עבדתי כ Freelancer כיועץ ארגוני ובליווי מנהלים בכירים
כמו כן מעביר הרצאות וסדנאות לפיתוח מנהיגות והעצמה אישית (בוגר קורס להנחיית קבוצות במכללת גישות)
מנטור עסקי במסגרת קרן שמש
ראול גולדמן
ניסיון עשיר בפיתוח מוצרים ושילוב בין טכנולוגיות, איתור פתרונות יצירתיים לאתגרי השטח
ראול גולדמן
כפר ורבורג
ראול גולדמן
ניסיון עשיר בפיתוח מוצרים ושילוב בין טכנולוגיות, איתור פתרונות יצירתיים לאתגרי השטח
אני מאמין בשילוב טכנולוגיה מדעים ומחשבה, כ"נקסיאליסט" (Nexialist), אני רואה את הקשרים בין דיסציפלינות שונות שלא נראים לעין, מיומן בפתרון קונפליקטים ויכולת לגרום לאנשים לפתור בעיות מורכבות ולעבוד יחד למען טובת הכלל.
קרן מסילתי
קרן מסילתי, יועצת שיווקית וכותבת תוכן עם התמחות בשיווק דיגיטלי לעסקים מגוונים. אני...
קרן מסילתי
קרן מסילתי, יועצת שיווקית וכותבת תוכן עם התמחות בשיווק דיגיטלי לעסקים מגוונים.
אני מציעה יעוץ ושירותים לעסקים בנושאים הבאים:
בוגרת לימודי תקשורת ומנהל עסקים B.A במכללה למינהל עם התמחות בתקשורת דיגיטלית בוגרת לימודי תסריטאות בקמארה אובסקורה מתמחה ביעוץ שיווקי לעסקים בהקמה ולעסקים קיימים, מאמינה בשיווק באמצעות תוכן איכותי המותאם לבעל/ת העסק.
מאיר מ
בעל שנות ניסיון. מלווה ארגונים ציבוריים ורשויות ב: אבחון ארגוני. אסטרטגיה ארגונית (חזון, מבנה ארגוני תואם אסטרטגיה, הגדרת מטרות ויעדים, כתיבת תכניות עבודה למימוש האסטרטגיה). ניהול שינוי בארגון והטמעתו. פיתוח מנהלים וצוותי עבודה. ייעוץ אישי וליווי מנהלים. הערכה ומשוב. סקרים ארגוניים – סקרי “”, שביעות רצון עובדים, שביעות רצון לקוחות. מיון והשמת מנהלים ועובדים.
מיכל אייזן
שמי מיכל אייזן נבות , וכן אני אייזן כמו השם שלי בכל מובן....
אייזן תקשורת שיווק ויחסי וציבור
הרצליה
מיכל אייזן
שמי מיכל אייזן נבות , וכן אני אייזן כמו השם שלי בכל מובן. גם כשזה מגיע לעבודה ולחיי הפרטיים אני לא מוותרת עד שהמטרה מושגת.
אני מאמינה שמאחורי כל עסק \ מוצר \ שירות מצליח עומדת אסטרטגיה שיווקית מנצחת, שמדייקת את התועלות והמסרים בטווח הקצר והבינוני, אך גם חושבת רחוק, כדי לעזור להגשים את החלום והחזון שנים קדימה.
בניית נוכחות נכונה ואפקטיבית בכל ערוצי התקשורת כולל ברשתות החברתיות היא תהליך שלוקח זמן!
יצירת קהל לקוחות נאמן כזה שגם ממליץ עלייך על המוצר שלך או המקום שלך לחברים והופך בעצם לכלי שיווק אפקטיבי בפני עצמו, מצריך בנייה של “סיפור” מדויק, אסטרטגיה שיווקית מנצחת וליווי מקצועי צמוד לאורך חיי העסק!
מוזמנים ליצור איתי קשר ולהתחיל לעבוד.
"זה תמיד נראה בלתי אפשרי. עד שמבוצע."
– נלסון מנדלה
אייזן יחסי ציבור – Marketing – תקשורת שיווקית – ופרסום – הזרוע השיווקית שלך! קרוב לעשרים שנות ניסיון בכל תחומי השיווק והפרסום כעצמאית. מכירה את רזי הקושי של הקמת עסק מהחיתולים. מגיעה עם ידע רב, ניסיון , יצירתיות ונשמה. עבודתי מתמקדת בייעוץ וליווי אישי עם הבנה רחבה של תחומי השיווק , התקשורת, התדמית, הפרסום והמיתוג והאסטרטגיה השיווקית. ייעוץ וניהול תקשורת :יחסי ציבור וקשרי עיתונות שוטפים במדיה המודפסת, המשודרת והדיגיטלית. יצירת שיתופי פעולה וחיבורים אסטרטגיים. שיווק ופרסום בדיגיטל ליווי תהליכי מיתוג ניהול ותכנון גאנטים למדיה החברתית פייסבוק ואינסטגרם הפקת אירועי קונספט כחלק מהזרוע השיווקית של העסק. אסטרטגיה וטקטיקה : בניית אסטרטגיה שיווקית וליווי ביישום.
דודו כנען
מומחה ליחסי ציבור המתמחה בעיקר בחברות היטק ובסטארטאפים, וקידום באמצעי תקשורת בחו"ל.
Kanaan PR
קרית אונו
דודו כנען
מומחה ליחסי ציבור המתמחה בעיקר בחברות היטק ובסטארטאפים, וקידום באמצעי תקשורת בחו"ל.
תכנון וביצוע של יחסי ציבור בישראל ובחו"ל לחברות הייטק, כולל סטארטאפים בניית אסטרטגיות יחסי ציבור וביצוען כתיבת תכנים בעברית ובאנגלית כולל הודעות לעיתונות, מאמרים, סיפורי לקוח, דפים לאתרי אינטרנט של לקוחות, מצגות ותכנים רבים נוספים ניהול וייזום פרויקטי יחסי ציבור ביצוע יחסי ציבור בתערוכות וועידות בארץ ובחו"ל. קשר עם אמצעי התקשורת בארץ ובחו"ל כתיבה ועריכה של ניוזלטרים פנים-ארגוניים וניוזלטרים המיועדים ללקוחות.