מה הם משאבי מחקר השוק המומלצים למיזם בהקמה
כאשר אתם פותחים עסק, עליכם להבין היטב ולעומק מיהם הלקוחות שלכם. למעשה, הכרת הלקוחות שלכם מבפנים ומבחוץ היא כנראה המפתח החשוב ביותר להצלחה. הלקוחות שלכם הם האנשים הזקוקים למוצר או לשירות שלכם. עליכם לדעת מי הם, למה הם רוצים את הפתרון שלכם, מה הם אוהבים ומה אינם אוהבים. מידע זה יעזור לכם למצוא יותר לקוחות ולבנות מוצר טוב יותר, כזה שהלקוחות שלכם יבקשו לקנות ואף לספר עליו לחבריהם ולעמיתיהם. כאן נכנס מחקר השוק.
מחקר שוק הוא תהליך של השגת מידע על שוק היעד שלכם – דרך מהודרת לומר "להכיר את הלקוחות שלכם". באופן אידיאלי, אתם מחפשים מידע ספציפי על שוק היעד שלכם ועל הגורמים המרכזיים המשפיעים על החלטות הרכישה שלו. זהו שלב מרכזי בניתוח השוק הגדול שלכם. המידע נחלק לשני מקורות עיקריים.
1. מחקר שוק ראשוני
מחקר שוק ראשוני הוא מחקר שאתם מבצעים בעצמכם, בניגוד למידע שכבר פורסם על ידי מישהו אחר. אתם אוספים מידע זה על ידי שיחה ישירה עם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. זה יכול להיות מחקר איכותי, שבו תשאלו שאלות פתוחות, או מחקר כמותי , שבו תנסו להשיג תוצאות ניתנות לכימות.
להלן מספר שיטות בהן ניתן להשתמש לביצוע מחקר ראשוני.
לנהל קבוצות מיקוד – קבוצת מיקוד מחייבת אתכם לאסוף קבוצה קטנה של אנשים יחד לדיון עם מנהיג קבוצה.
לסקר את הלקוחות שלכם – הפיצו סקרים הן ללקוחות קיימים והן ללקוחות פוטנציאליים. שליחת סקר באמצעות כלים כמו SurveyMonkey היא דרך מצוינת לאסוף מידע מסוג זה מלקוחות קיימים או פוטנציאליים של העסק שלכם. באפשרותכם להריץ גם סקרים זעירים ממש באתר שלכם, עם שירותים כמו Qualaroo . הקפידו לשאול שאלות ספציפיות – אך נסו לא להוביל אנשים לקראת התשובה שאתם רוצים לשמוע. היו אובייקטיביים ככל שתוכלו.
העריכו את התחרות שלכם- שימו לב לפתרונות ולטכנולוגיות של המתחרים שלכם, ומה הנישה שהם תופסים. זה יכול לעזור לכם להבין טוב יותר את מיקומם בשוק וכיצד תוכל להתחרות בהם. השלמת מטריצה תחרותית או ניתוח SWOT יכולים לייעל את הניתוח התחרותי שלכם.
ערכו ראיונות אישיים – אתרו לקוחות פוטנציאליים ושוחחו איתם על הבעיות שלהם ועל הפתרונות שלכם לבעיות אלה. עדיף לערוך ראיונות עומק אלה במקום העבודה של הלקוח שלכם, או היכן שהם יהיו כאשר הם עשויים לשקול לקנות את הפתרון שלכם, אבל אפשר גם פשוט לבקש לערוך את הראיונות האלה מרחוק או בזום.
2. מחקר שוק משני– מחקר שוק עשוי לבוא גם ממקורות משניים. זהו מידע שאחרים כבר רכשו ופרסמו אודות לקוחות בענף שלכם. חלק גדול ממנו הוא לגמרי בחינם וזמין בקלות באינטרנט. להלן מספר דרכים לאסוף מחקר שוק משני ומספר מקורות יעילים לביצוע מחקר שניוני:
אתרי מחקר של צד שלישי – תמורת עמלות סבירות, ישנן חברות מחקר שוק אשר ימכרו לכם דוחות תעשייתיים שנכתבו מראש, המספקים מידע על תעשיות ושווקי היעד שלהן.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה- גוף סמך ממשלתי, האוסף מידע על אזרחי ישראל בחתכים שונים, ביניהם דמוגרפים, כולל סקר הוצאות צרכנים – אם ברצונכם לדעת על מה אנשים מוציאים את כספם, הרגלי צריכה ועוד. המידע נגיש וחינמי באתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
מרכז המחקר פיו PEW (ארה"ב): מאגר מידע חינמי, שמטרתו ליידע את הציבור על הנושאים, העמדות והמגמות המעצבות את העולם. הם עורכים סקרי דעת קהל, מחקר דמוגרפי, ניתוח תוכן ומחקר אחר המונע על ידי מדעי החברה.
אם בכוונתכם לערוך מחקר ראשוני, להלן כמה מכלי הסקר שכדאי לכם לבדוק.
SurveyMonkey : אם תצטרכו לסקר קבוצה למטרות עסקיות, SurveyMonkey היא בחינם והיא אמינה. כל שעליכם לעשות הוא לבנות את הסקר ולשלוח אותו לקהל שלכם.
סקרי צרכנים של Google : אין צורך ברשימת אנשי קשר כדי לשלוח סקר באתר זה. בעזרת סקרי Google תוכלו לכוון למשתמשים מרחבי האינטרנט ולקבל משוב מיידי על הרעיון העסקי שלכם.
Qualaroo : אם אתם מפעילים אתר ורוצים לקבל משוב מהיר מהאנשים שכבר מופיעים שם, Qualaroo הוא כלי נהדר למטרה זו.
טרנדים בשוק
Google Trends : השתמשו ב- Google Trends כדי לגלות מה אנשים מחפשים וכיצד נפח החיפוש בנושאים חשובים משתנה עם הזמן.
מן הסתם, יש לכם תחושת בטן לגבי מיהם הלקוחות שלכם ומהם הצרכים שלהם, אבל רצוי להשקיע את הזמן כדי לאמת (או לבטל) את ההנחות שלכם.