ניהול סיכונים בעסק
ההחלטה לקחת את הצעד ולהקים עסק קטן משלכם אינה מתאימה לכל אחד. האם תהיתם פעם מדוע זה כך? מדוע אנשים מסוימים יעדיפו לעבוד עבור אחרים במקום להיות הבוסים של עצמם? אחת הסיבות העיקריות היא ביטחון.
כל העסקים, גדולים כקטנים, מתמודדים עם מגוון גדול של סיכונים פוטנציאליים, לכן חיבור תכנית לניהול סיכונים אמור להיות אחד הצעדים הראשונים שכל בעל עסק קטן צריך לעשות בדרך היזמית שלו.
ניהול סיכונים הוא תהליך. תהליך זה כולל זיהוי הסיכונים העסקיים שלכם, הערכתם והחלטה כיצד להתמודד איתם.
תהליך הרכבת תכנית לניהול סיכונים אמור ליצור, בסופו של דבר, תכנית שהעסק שלכם יוכל לפעול על פיה על מנת לחשוף את עצמו למינימום סיכונים. תכנית זו תאפשר לחברה שלכם להגדיר נהלים, שיעזרו לכם להימנע מסיכונים מיותרים וימזערו את ההשפעה של סיכונים שאין אפשרות להימנע מהם כליל. ניהול סיכונים הוא למעשה תהליך מחזורי, שלעולם לא נגמר באמת. צריך להעריך מחדש את הסיכונים באופן רציף לכל אורך חיי העסק.
כיצד להרכיב תוכנית מוצלחת לניהול סיכונים
יש לנקוט שלושה שלבים עיקריים: זיהוי, הערכה והפחתה.
א. זיהוי – בחלק זה של התהליך יש להרכיב רשימה, ממצה ככל האפשר, של הסיכונים האפשריים שעלולים להשפיע על העסק. סיכונים אלה יכולים להיות קשורים לאסטרטגיות העסקיות שלך ועד כמה הן יעילות, סיכונים הקשורים לפעילות השוטפת של העסק שלך, סיכונים רגולטוריים הקשורים לחוקים ותאימות, סיכוני מוניטין, סיכונים פיננסיים ועוד.
ב. הַעֲרָכָה – לאחר שזיהיתם את הסיכונים שלכם, הגיע הזמן לנתח אותם. הדבר החשוב ביותר שיש לקחת בחשבון בשלב זה של התהליך, הוא הערכת הסיכויים של כל סיכון כזה להתרחש בפועל, וכמה חמורות יהיו התוצאות אם סיכון זה או אחר אמנם יתרחשו. הכרת ההשפעה האפשרית של הסיכונים הניצבים בפניכם תסייע לכם לקבל החלטה, כיצד לצמצם אותם.
ג. פתרון מקל – זהו השלב של התכנית, שבו אתם ממליצים על פעולות קונקרטיות שצריך לבצע ביחס לכל סיכון שזיהיתם.
ניהול סיכונים הוא תהליך מתמשך- כפי שצוין קודם לכן, תהליך זה לעולם לא מסתיים כל עוד העסק שלכם פועל. התכנית שלכם לניהול סיכונים והדרך שבה אתם מיישמים אותה צריכים להיות במעקב שוטף לאורך כל הזמן, כדי לוודא שאתם מגינים על העסק שלכם בצורה הטובה ביותר.