איך נדע אם יש לנו רעיון טוב למיזם
רעיונות קטנים יכולים להפוך לרעיונות גדולים. גם חברה כמו מיקרוסופט החלה ברעיון די קטן. למעשה, למוצר הראשון של מיקרוסופט – יישום של שפת התכנות BASIC במכונת Altair – היו כמה אלפי משתמשים בלבד. "אנשים גרועים בלהסתכל על זרעים ולנחש איזה גודל עץ יצמח מהם." אם אינכם מצליחים להשיג מימון, זה עדיין לא אומר שאין לכם מושג לגבי הכדאיות של העסק העתידי שלכם, ומצד שני, קבלת מימון לא אומרת שהרעיון שלכם יצליח בהכרח. אולי המשקיעים אהבו אתכם … אחרי הכל, לעתים קרובות זו הסיבה העיקרית שמשקיע ישקיע בחברה שלכם. הם בעצם משקיעים בכם.
אז איך תדעו אם לרעיון שלכם יש פוטנציאל?
הרעיון עצמו הוא לא תכלית הכל. חשוב לבחון את הקבוצה היזמית ואת הדינמיקה בין חברי הקבוצה. האם אתם מייצרים אנרגיה מתאימה? האם אתם בעלי גמישות מחשבתית? האם אתם יכולים להסתגל מהר לשינויים? אתם מסתדרים אחד עם השני? אם כן, יש לכם פוטנציאל, גם אם הרעיון הראשוני שלכם צנוע.
תחשבו מהי הדרך המהירה ביותר להגיע לרווחיות, גם אם מדובר בהסטה קלה מהיעדים שלכם.
א. האם יהיה ביקוש? שאלו משתמשים פוטנציאליים אם הם מעוניינים ברעיון שלכם והשתמשו בזה כנקודת המוצא הבסיסית. הקפידו לדבר עם אנשים שאינם חברים ובני משפחה, כיוון שסביר יותר שיגיבו באובייקטיביות. ריתמו את האינטרנט כדי לאמת את הרעיון העסקי שלכם. פנו לקיקסטארטר או לפלטפורמות אחרות של מימון המונים, שיתנו לכם מושג אם אנשים מתעניינים בכלל במה שאתם מציעים. צרו דף נחיתה לפני ההשקה כדי לאמוד רמת עניין (בקשו מאנשים לשלוח את המיילים שלהם).
ב. האם אתם פותרים בעיה? מדובר ביצירת ערך. שאלו את עצמכם: האם אתם יוצרים משהו שלמישהו אחר יהיה אכפת ממנו? כיצד הרעיון שלכם ישפר את חייהם?
ג. האם אתם מאמינים באמת ובצורה לוגית במוצר שלכם עד כדי כך, שאתם יכולים לגרום לאחרים סביבכם להאמין בו גם?
ד. תבחנו את הרעיון בקטן. התחילו ביצירת המוצר המינימלי הכדאי (MVP) – הגרסה הקטנה והפשוטה ביותר של הרעיון שלכם, המאפשרת לכם להתחיל לבדוק וללמוד. ה- MVP כולל רק את התכונות המאפשרות פריסת המוצר.
כדי לעזור לחדד את הדברים, רשמנו מספר דוגמאות מוכרות לרעיונות ש"רק" שיפרו מוצר קיים:
גוגל – גוגל מארגנת ומנגישה את המידע העולמי לכולם. בהתחלה, גוגל נראה כמו רעיון גרוע; היו כבר כמה מנועי חיפוש שעשו את מה שהם עשו. ההבדל? הם עשו את זה טוב יותר.
טיפ: אם אתם יכולים לפתור בעיה טוב יותר ממישהו אחר – צאו לדרך, נוכחות המתחרים בשוק שלכם לא תפריע. למעשה, לפעמים מתחרים יכולים להיות דבר טוב. הם מוכיחים שיש ביקוש. אם אתם יכולים להיכנס לשוק ולהוסיף ערך שאין לאף אחד אחר,ייתכן שיש לכם רעיון טוב בהישג יד.
Wolt – חברה המתווכת בין לקוחות לחנויות מזון עצמאיות. זוהי חברה, שהקלה על מציאת והזמנת מזון ישירות מתוך האפליקציה. כל שעליך לעשות הוא להזין את המיקום שלך, לבחור את המטבח האהוב עליך ו- Wolt ייתן לך רשימת מסעדות – כולל תפריטים – שממנה תוכל לבצע הזמנה. לא עוד טרייל דרך גוגל או שיחות טלפון. הזמנה מקוונת פשוטה, בין אם אתם בתל-אביב או באר שבע או ניו-יורק. למעשה, החברה כל כך הצליחה, שהיא פועלת כיום בעשרות מדינות בעולם. Wolt פשוט ביטלה את הטרחה שבהזמנת טייק אוויי.
Uber – אפליקציה שמחברת נוסעים עם שירותי שיתוף נסיעות ונהגים של רכבים להשכרה. אובר פותר בעיות מרובות: זה מהיר בזכות מאגר עצום של נהגים רשומים, נוח, כי אתם יכולים לבקש איסוף ולשלם על הנסיעה שלכם והכל בתוך אפליקציית הטלפון ובמחיר סביר, בהתחשב בכך שאתם יכולים לחלוק את מחיר הנסיעה עם נוסע אחר שנוסע איתכם.
GoPro – מקלה על צילום סרטים בתנאים לא רגילים. בין אם אתם מתאמנים בטיפוס, קופצים מהחלל או רוכבים על אופני הרים אקסטרים, מצלמת GoPro היא הפתרון שרוב חובבי הספורט יבחרו לצילום קטעי וידאו. היא כמעט בלתי ניתנת להריסה ומותאמת לכל מצב. לא עוד מצלמות שבורות, ידיים לא פנויות או הזדמנויות מוחמצות!