איך לבצע בדיקת התכנות לרעיון סטארט-אפ
מאמר זה מציע דרכים לביצוע בדיקת התכנות עבור רעיון לסטארט-אפ. עבור רבים מהיזמים בתחילת דרכם התהליך של מציאת רעיון לסטארט-אפ חדש הוא מרגש ואפילו מסעיר אבל גם מאיים ומפחיד. המאמר יציג שיטה מהירה וזולה לבחינת הנחות היסוד של רעיון לסטארט-אפ שיגדיל משמעותית את סיכוי ההצלחה בהמשך.
איך מבצעים בדיקת התכנות ראשונית ?
בדיקת התכנות הוא תהליך של בירור אם הרעיון שלך מעניין את קהל היעד המיועד. בדיקת השוק כוללת סדרה של ראיונות עומק עם לקוחות בשוק היעד, והיא כמעט תמיד מתרחשת לפני שהשקעתם השקעה משמעותית בזמן וכסף במוצר/קונספט. על ידי ביצוע בדיקות התכנות מתאימה אפילו יזמים חסרי ניסיון יכולים להביא מוצרים/קונספטים יוצאי דופן לשוק משתנה ומהיר.
להלן מספר טיפים לביצוע בדיקת התכנות וולידציה של "מוצר – שוק – לקוחות" אמיתיים. על ידי בדיקה סיסטמתית תוכלו לבחון אם הרעיון פותר בעיה, מי הם הקונים הפוטנציאליים, ובסופו של דבר האם יש או אין התכנות לרעיון.
-
רשמו את קונספט של המוצר/רעיון
פעולת כתיבה פשוטה תאלץ אותכם לשקול דברים שאולי התעלמתם מהם בתחילה. לא מדובר על כתיבת "תוכנית עסקית", אלא על שאלות יסודיות שתוכלו לצאת ולבדוק. מה הן ההנחות היסוד שלכם, וככל שתוכלו לבדוק אותן מוקדם יותר, כך יהיה לכם פחות סיכון בעת השקת המוצר. תוכלו להתחיל עם השאלות שלהלן או להשתמש בכלי של ה Business Model Canvas כדי לכוון את החשיבה שלכם.
רשמו את הנחות היסוד אותם תצטרכו לבדוק:
מי הלקוחות שלכם? אם אתם חושבים "כולם", נכונה לכם אכזבה קשה. הקפידו להיות ספציפיים. לדוגמה, אם הלקוח שלכם הוא עסקים מסוג מסוים, ענו: איזה סוג עסק? כמה גדול או קטן העסק הטיפוסי? באיזה שוק? מה התיאור של הלקוח הפוטנציאלי?
אילו בעיות אתם פותרים? יזמים רבים חושבים על המוצר תחילה – הם מתמקדים בתכונות המוצר, משיקים את המוצר, ואז תוהים מדוע המוצר שלהם מתקשה להשיג אחיזה בשוק. הדרך היא לעולם להתחיל עם הבעיה אותם את מתכוונים לפתור. המשמעות היא להיות מפורשים וספציפיים לגבי הבעיות שהמוצר פותר. על ידי כתיבת בעיות אלו, תוכל לאשש אם הלקוחות רואים עין בעין את הצורך שלהם והבעיה אותה אתם פותרים. וחשוב מכך, האם לקוחות חושבים ששווה לשלם עבור הפתרון שלכם.
כיצד המוצר שלך פותר את הבעיות הללו? רק לאחר שכותבים את הבעיה עוברים למוצר. מכאן, תוכלו לקשר את הערך של המוצר ישירות לבעיות וצרכים של הלקוחות. כיצד פתרון בעיותיהם משפר את חייהם או את הרווחיות של העסק שלהם? האם זה מכניס להם יותר כסף? נראה טוב יותר?
מהן התכונות העיקריות של המוצר? התכונות צריכות להיות יותר ממגניבות – הן צריכות לפתור בעיות ספציפיות ובצורה כמותיות ומדידה (למשל, חיסכון בזמן, כסף), כך ייטב. מומלץ לחשוב על מוצר מינימלי בר-קיימא , מוכר גם במונח MVP” " ולהגביל את מערך התכונות ככל האפשר (אבל לספק מספיק ערך ללקוח כדי שירצה לקנות או לפחות להתנסות במוצר)
-
פעלו על פי עקרון ה"פראטו"
עולם הסטארט-אפ זז מהר ולא מחכה לכם. בזמן שאתם מוציאים רעיון או קונספט חדש, גם יזמים אחרים מזהים הזדמנויות וחושבים לפתור את בעיות העולם. הזמן והמשאבים מוגבלים. אין זמן להתייסר על מידע שחסר ובסופו של דבר יתכן ולא יתרום לכם כלל. מסיבה זו, כדאי לדבוק בכלל 80% – לקבל מספיק מידע (תקף) מראיונות לקוחות וממקורות נתונים אחרים כדי לקבל החלטות סבירות.
-
רוב מה שאתם כותבים זה רק הנחות שלכם
רוב הכתיבה שלכם, הדיונים (והוויכוחים), הם הנחות בלבד. לעתים קרובות צוותים לוקחים את הדיונים האלה (ואת מה שבראשם) ומנתחים אותם כעובדות מוגמרות כאשר בפועל מדובר בהנחות שצריך לבדוק. הנחות יסוד הם חשובות לדינמיקה של פיתוח רעיון, כיוון שזה חוסך לנו זמן קריטי בשלב הראשוני, לפני שאנו יוצאים לאשש את אותם הנחות. גם להיתקע על פרט מידע קטנים מתוך רצון לרדת לכל הפרטים יכול להיות מסוכן ולבזבז זמן יקר.
-
חקור את הנחות היסוד
ברגע שקיבלתם מספר החלטות בסיסיות, וכתבתם את ההנחות, צאו לבדוק אותן כדי לראות אם הן מהדהדות בקרב לקוחות פוטנציאליים. בדיקת התכנות ראשונית נסמך על ראיונות עם לקוחות פוטנציאליים. תוכלו גם לבדוק את ההנחות יסוד שלכם בראיונות עם מומחים (למשל אנליסטים לתעשייה, אנשים שהועסקו בתעשייה, יועצים וכו').
-
התחילו עם רשת ההיכרויות שלכם
הרבה פעמים שואלים איך אפשר למצוא בקלות לקוחות פוטנציאליים ולדבר איתם. מומלץ לעבוד קודם עם רשת ההיכרויות שלכם ועם רשתות החברים שלכם, יועצים ומנטורים, ואחרים כדי להגיע ללקוחות פוטנציאליים. זכרו שהחיסרון של ראיונות של אנשים ברשתות שלכם הוא שהם נוטים להיות ידידותיים. זה אומר שיתכן ותהיה הטיה חיובית לרעיון. אבל עדיף איזו הטיה מאשר לא לראיין ולהתקרב לחקר האמת.
-
ראינו את הלקוחות הפוטנציאלים
כשאני מזכיר ראיונות, אני לא מדבר על שיחה שטחית (או גרוע מכך, סקר). התחילו עם רשימת שאלות אבל תאפשרו לעצמכם לסטות מהשאלות שהכנתם. גשו לשיחה בתחושת סקרנות לגבי הבעיה והצרכים של הלקוח, ותקבלו תובנות חשובות באמת.
-
שאלו "למה ומדוע"
"למה?" היא ללא ספק השאלה החשובה ביותר שאתם יכולים לשאול. רק כך תוכלו להתקרב אל האמת על הלקוחות ורצונם. למרבה הצער, לא משתמשים בשאלה זו לעתים קרובות מספיק – יותר מדי אנשים שואלים שאלה ואז מקבלים את התשובה כדבר נתון. זו הזדמנות שהוחמצה להבין מוטיבציה, דינמיקה ולאמת מה מישהו באמת היה עושה.
-
מצאו את הצעת הערך
כדאי להתמקד פחות בתכונות ויותר בהבהרה של הצעת הערך למוצר שלהם. מה זה אומר? הצעת ערך היא התועלות והרווחים הצפויים שלקוח יקבל מהשימוש במוצר. הצעת הערך יכולה להיות כמותית, כגון חיסכון בזמן או הכנסה נוספת. אבל הצעת הערך יכולה להיות גם איכותית, כמו הקטנת כאבים או יתרונות אורח חיים שהמוצר מספק. על ידי הבנה מעמיקה ותיעוד הצעת הערך באמצעות ראיונות עם לקוחות, אתם יכולים לייחד את הרעיון.
-
לאהוב את הרעיון לא אומר בהכרח שהלקוח יקנה אותו
למרבה הצער, אישוש הצורך של מוצר עם לקוחות פוטנציאליים הוא סובייקטיבי. אין תשובה בשחור לבן. למעשה, מכיוון שאנשים בדרך כלל נחמדים ורוצים לרצות אותכם, אתם צריכים להתייחס בזהירות לתשובות. כשמישהו אומר בהתלהבות, "זה נשמע נהדר", או "זה רעיון מעניין", התגובה הראשונה שלכם צריכה להיות "למה ומדוע אתה חושב כך?" חשוב להבין שמי שאוהב את הרעיון לא בהכרח ירצה לרכוש את המוצר. האתגר שלכם במהלך בדיקת ההתכנות הוא לזהות מה הן התשובות "הכוזבות".
-
צאו לדרך
בסוף צריך לדעת גם לקחת סיכון, לקפוץ למים העמוקים ולהנות מהחוויה. נטילת סיכונים היא סימן ההיכר של יזמים מצליחים.
רוצה הכוונה למידע או יעוץ של מומחה - רשום לנו ונעזור לך עכשיו!
WhatsApp יצירת קשרנותני שירות ויועצים בתחומים בו עוסק המאמר
יעל בר-לב
נעים מאוד, אני יעל בר-לב 🤗 יועצת ומלווה עסקית כבר שנה ומתמחה בתחום...
עפולה
יעל בר-לב
נעים מאוד, אני יעל בר-לב 🤗 יועצת ומלווה עסקית כבר שנה ומתמחה בתחום הכספים והניהול ומעניקה שירותים ומוצרים ייעודיים המותאמים אישית לעסק ולאופיו ולצרכיו 🎯
👈לפרטים נוספים :
/span>
/span>
לקוחותיי זוכים לשיטות עבודה ומוצרים ייעודיים המותאמים להם ולאופי העסק ולצרכיו 🎯 ביניהם: *מנהלת כספים במיקור חוץ* בשיטה ייחודית המשחררת את בעל העסק מעול הבנקים והכספים אך משאחרה אותו בשליטה מלאה בנעשה *ליווי וקידום פרוייקטים עסקיים* משלב ההתכנות ובדיקת הכדאיות, דרך ההגדרות והתכנון ועד ליישום וההטמעה בפועל *מיקוד עסקי* ייעוץ ייעודי וממוקד לשיפור שיטות עבודה ותוצאות עסקיות המתאפשר גם ביישום עצמי וללא תלות חיצונית *ליווי תהליכים* בדגש על שיפור ביצועים, התייעלות צמיחה, ייעול תהליכים ופיתוח עסקי ואישי *כתיבת תכניות עסקיות ואסטרטגיות* למטרות וייעודים שונים ומותאמות בהתאם *ליווי מנהלים* פיתוח מיומנויות ניהוליות ומתן כלים פרקטיים לשדרוג שיטת הניהול העצמית *ניתוחי כדאיות עסקית* בחינת יתכנות עסקית לפני פתיחת עסק/ רכישה/ פיתוח/ התרחבות *גיוס אשראי בנקאי וחוץ בנקאי *הדרכות והרצאות למנהלים ועובדים במגוון תחומים 👈לפרטים נוספים : /span> /span>
מטרות ייעוץ וליווי עסקי
חברת מטרות מתמחה בייעוץ וליווי עסקי לארגונים וחברות, בכל סדר גודל וממגוון סקטורים בתעשייה....
מטרות ייעוץ וליווי עסקי
נס ציונה
מטרות ייעוץ וליווי עסקי
חברת מטרות מתמחה בייעוץ וליווי עסקי לארגונים וחברות, בכל סדר גודל וממגוון סקטורים בתעשייה.
תהליכי הליווי והייעוץ ניתנים ע"י צוות יועצים מנוסה ומקצועי משלב האסטרטגיה ועד היישום, תוך ירידה לפרטי פרטים ונגיעה בכל האספקטים והאתגרים העומדים בפתחו של הארגון.
החברה פועלת מתוך אג׳נדה ברורה – יצירת תשתית ניהול חזקה, כך שבסיום התהליך ידע הלקוח לנהל וליישם את הדברים עצמאית וללא תלות בחברת "מטרות"
אנו מובילים במסירות תהליכי שינוי ושיפור להשגת המטרות והיעדים של לקוחותינו בתחומים: פיתוח עסקי, שיווק ומכירות, לוגיסטיקה, תפעול, ניהול היצור, כספים, ליווי הנהלה בכירה, אימון מנהלים ועוד. לחברת "מטרות" נסיון רב בליווי חברות בתחומים: מזון, רכב, טכנולוגיה ומידע, חקלאות, כימיה, בניה ותשתיות, אנרגיה, ריהוט ועוד.
מעיין רחל אינגר
מומחית בקאנבה לשיווק ומיתוג עסקים מומחית כלי בינה מלאכותית לארגונים ועסקים
מעיין
מעיין רחל אינגר
מומחית בקאנבה לשיווק ומיתוג עסקים
מומחית כלי בינה מלאכותית לארגונים ועסקים
מרצה לעיצוב גרפי בממשק הCanva לשיווק ומיתוג שילוב כלי בינה מלאכותית לעסקים בידול עסקי ומיתוג עסקי
סאמר עודה
משרדנו מתמחה במעטפה כוללת לעסק שלך. צור קשר היום
ייעוץ עסקי , הלוואות בעקבות מדינה, גיוס הון , מימון לעסקים
איילת שטיינברג
מנהלת כספים חיצונית בחברות, מתמקדת בצד העיסקי ושרשרת הערך של העסק ייעוץ בזמן...
cfo2go
רמת השרון
איילת שטיינברג
מנהלת כספים חיצונית בחברות, מתמקדת בצד העיסקי ושרשרת הערך של העסק
ייעוץ בזמן הקמת הסטרטאפ לגבי הדרך העסקית הנכונה לו, תוכנית עסקית, תוכנית מיוחדת למי שמגיש תנופה ועזרה בכל הנוגע לרשות לחדשנות (בעבר ניהלתי חממה של הרשות לחדשנות)
בעבר CFO בסלברייט בתחום הבטחוני – הגעתי כשהיו עובדים ועזבתי לאחר שהיינו עובדים בחברות בת שונות ברחבי העולם. ניהול משותף אסטרטגי של החברה ודיווח ישיר לדירקטוריון החברה ב הוצאתי חברה אחרת לבורסה הישראלית באמצעות SPAC עובדת עם סטרטאפים וקרנות הון סיכון ומביאה איתי נסיון ניהולי, נסיון עסקי, נסיון כדירקטורית הן בצד הסטרטאפ והן בצד המשקיע.
טל לוי דיאמנשטיין
מה הביא אותך לכאן? אם חשוב לך שדברים יראו אחרת בעסק שלך.. אז...
TALD ייעוץ אסטרטגי
טל לוי דיאמנשטיין
מה הביא אותך לכאן?
אם חשוב לך שדברים יראו אחרת בעסק שלך.. אז גם לי זה חשוב.
כן, ככה פשוט.
אני לא צריכה לספר לך שלהיות בעלי עסק בישראל זה לא דבר פשוט בכלל, אנחנו כולנו הרי מתמודדים עם כל כך הרבה אתגרים (חיצוניים ופנימיים).
-
אנחנו צריכים להיות מקצוענים בטירוף בתחום שלנו,
-
אנשי שיווק נפלאים,
-
להבין היטב במספרים, לתת שירות מעולה,
-
להכיר בעל פה את כל האלגוריתמים בכל רשת חברתית,
-
לנהל עובדים,
-
לנהל את הזמן,
-
לנהל את חיי המשפחה שלנו,
-
ותמיד לצפות את האתגר הבא (כי בישראל תמיד ישנו האתגר הבא).
זה קשה, ושוחק, ולא תמיד יש לנו את הכלים או את הכח. ולפעמים זה נראה ומרגיש כל כך מורכב, שלא זוכרים בכלל למה התחלנו את המסע הזה.
בשביל זה אני כאן, בשביל לעשות איתך את המסע הזה, להפוך אותו לפשוט יותר, לנעים יותר, להזכיר לך למה התחלת, ולמצוא ביחד איתך, פתרונות יצירתיים לאתגרים.
להתראות בקרוב,
נעים מאד! אני טל אשתו של טל (כן, טל, קראת נכון..), ואמא של יובל, איתן וטומי. בשנת הקמתי את החברה הראשונה שלי – "אנחנו סדנאות" שבה "אנחנו" מפיקים ימי גיבוש וסדנאות עם ערך חברתי. גן עדן קטן ליזמים חברתיים שרוצים לשנות את העולם ולארגונים שרוצים להרוויח עוד קצת מהעובדים שלהם והקהילה שבה הם מתנהלים. בעשור האחרון למדתי אימון אישי, הנחיית קבוצות וכן תואר שני בייעוץ ארגוני באוניברסיטת בר אילן ובמקביל הקמתי את חברת הייעוץ הזאת שלי – המאפשרת לי להעביר הלאה את הכלים, הידע והניסיון שלי, לחולמים אחרים כמוני. החל משנת אני משרתת מילואים פעילה כקצינת מודיעין אוכלוסיה ביחידה הארצית לחילוץ והצלה (יחצ"א) תפקיד מעניין מאד עם היסטוריה מרתקת שאני מביאה איתי אל קדמת הבמה המקצועית (ליווי מערך מלוניות הקורונה, השתתפות במבצע החילוץ בספרסייד מיאמי ועוד..) וכן, בעקבות שירות המילואים שלי ייסדתי בשנת את פורום המילואימיות פועל לקידום זכויותיהן של משרתות המילואים. אני מאמינה שכולנו צריכים לחיות את התשוקות שלנו בעוצמות הגבוהות ביותר שאפשר, להנות מהעשייה שלנו ולהיות משמעותיים בה, זה בדיוק מה שנעשה בתהליך שלך. אבל בעיקר … בעלת קילומטראז' נכבד של ניסיון בליווי עסקים, ארגונים וצוותים מאתגרים, כמו שלך לפחות…
יעוץ עסקי במסגרת מעו"ף (בסבסוד הרשות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה)
גאלי כץ
● שיווק אסטרטגי BB
● ניהול קהילות דיגיטליות
● בידול עסקי
● שיווק אורגני
אני מנהל קהילות דיגיטליות, יזם חברתי ואיש שיווק. לעזור לאחרים לקדם את העסק למקום טוב יותר היא שליחות בשבילי. יש לי ניסיון רב בלבנות משפכים שיווקיים, באסטרטגיה שיווקית, בתכנון פייפליין למכירות, בידול, בהצעת ערך למוצר, וכל זאת בהתאמה אישית לעסק הספציפי. עבדתי עם עסקים רבים והיום אני זכיין של עסק ללימודי הוראה מתקנת באנגלית ומנהל קהילות. אני יודע לנתח צרכים של עסק ולתת פתרונות מעשיים כדי להטיס את העסק קדימה להצלחה
Yaron Lidji
יזם סדרתי, מומחה בצמיחה עסקית , מתרגם בלגן לרווח בעל עסקים – מתמחה...
l i d j i
כפר ורדים
Yaron Lidji
יזם סדרתי, מומחה בצמיחה עסקית , מתרגם בלגן לרווח
בעל עסקים – מתמחה בשילוב כלי ai בעסק- אוטומציות-בניית בוטים ועוד…
, ליוויתי והקמתי עשרות עסקים בתחום הנדלן והאי קומרס. מלווה עסקים בתחום הבנייה והשיפוצים כמו גם הפקת ארועים ופיתוח קורסים למטפלים.
עסקים רבים קמו מחדש בזכות שיטה מוכחת.
אני מלווה בעלי עסקים מהחזון ועד לקופה, עם תוכנית פעולה ברורה – לא דיבורים.
מבין אנשים לא פחות ממספרים, ומשלב רגש עם ניתוח חד.
נושם מכירות, חי שיווק, ושומר על תזרים כמו קצין משמר.
מכיר את כל הטעויות האפשריות – כי ראיתי אותן, ותיקנתי.
מוביל תהליכי צמיחה שמחזירים שליטה, רווח וביטחון.
מומחה לפיתוח וגדילה של עסקים בעידן הבינה המלאכותית מלווה בעלי עסקים ויזמים מהרעיון ועד ההצלחה בפועל.ביחד נבנה תוכנית ברורה שמחברת אסטרטגיה, שיווק, מכירות, תמחור ותזרים.בעל ניסיון של שנים בעולם העיסקי , פיתוח עסקי והקמת מיזמים משלב הרעיון ועד לצמיחה.מומחה ביישום בינה מלאכותית בהתאמה אישית לעסקים – להפוך תהליכים ידניים למערכת חכמה שמביאה לקוחות, חוסכת זמן ומגדילה רווח.משלב ניתוח עסקי מדויק עם חשיבה יצירתית וחדשנית שמקדימה את השוק.יודע להפוך חזון מע模ם לתוכנית ממוקדת ותוצאה מדידה.הלקוחות שלי לומדים לנהל עסק שעובד בשבילם – לא הפוך.
דפנה מרטון
מאמנת עסקית ואישית ויועצת ארגונית
אימון עסקי אישי ולעסק, לעסקים קטנים ובינוניים. התנהלות כלכלית נבונה, תכנון מטרות ויעדים והצבת יעדים וסדרי עדיפויות . בחינת ההתנהלות העכשויות ודיוקה. אם זהו עסק בהתהוות, מיתוג של העסק ביחס למטרותיו. מבנה הארגון והגדרת תפקידים של העובדים בו. קהלי היעד, שיווק . הגדרות עשייה ספציפיות בהתאם לתחום העסק






















