איך לפתח מודל עסקי
הבנת הבעיה שאתם פותרים עבור הלקוחות שלכם היא ללא ספק האתגר הגדול ביותר שתתמודד ואיתו בעת פתיחת עסק . לקוחות צריכים לרצות את מה שאתם מוכרים והמוצר שלכם צריך לפתור בעיה אמיתית. אבל להבטיח שהמוצר שלכם מתאים לצורכי השוק זה רק חלק אחד בהקמת עסק מצליח. המרכיב המרכזי הנוסף, הוא להבין איך אתם הולכים להרוויח כסף. כאן נכנס המודל העסקי שלכם לתמונה.
מהו מודל עסקי?
מודל עסקי הוא התוכנית של העסק שלכם להרוויח כסף. המודל מסביר כיצד בכוונתכם לספק ערך ללקוחות שלכם במחיר הולם. הוא כולל תיאורים של המוצרים או השירותים שאתם מתכננים למכור, מי שוק היעד שלכם וכל הוצאה נדרשת.
המודל העסקי מאפשר ליזמים להתנסות, לבדוק ולדגום דרכים שונות לבניית עלויות וזרמי הכנסה. למי שרק התחיל, בחינת מודלים עסקיים פוטנציאליים יכולה לעזור לקבוע, אם הרעיון העסקי שלכם הוא בכלל בר -קיימא, וכן למשוך משקיעים ולהנחות את אסטרטגיית הניהול הכוללת שלכם. עבור עסקים מבוססים, המודל משמש בסיס לפיתוח תחזיות פיננסיות , קביעת אבני דרך וקביעת בסיס לבדיקת התוכנית העסקית שלכם.
מהם מרכיבי המפתח של מודל עסקי?
בצורתו הפשוטה ביותר, ניתן לחלק מודל עסקי לשלושה חלקים:
1. כל מה שצריך כדי ליצור משהו: עיצוב, חומרי גלם, ייצור, עבודה וכו '.
2. כל מה שצריך כדי למכור את הדבר הזה: שיווק, הפצה, אספקת שירות ועיבוד המכירה.
3. איך ומה הלקוח משלם: אסטרטגיית תמחור, אמצעי תשלום, תזמון תשלום וכו '.
כפי שאתם יכולים לראות, מודל עסקי הוא פשוט בדיקת העלויות וההוצאות שיש לכם וממול, כמה אתם יכולים לגבות עבור המוצר או השירות שלכם. הוא מאגד את כל מה שמוגדר בסעיפי ההזדמנויות והאסטרטגיה של התוכנית העסקית שלכם. זה כולל דברים כמו שוק היעד שלכם, הצעת הערך שלכם, פעילויות מכירה ושיווק וכו '.
איך תדעו אם המודל העסקי שלכם יצליח?
מודל עסקי מצליח צריך להראות איך אפשר לגבות מהלקוחות יותר כסף ממה שעולה לכם הייצור. בפשטות, זהו הרווח שלכם.
מודלים עסקיים חדשים יכולים לחדד ולשפר כל אחד משלושת המרכיבים שהוזכרו לעיל. אולי תוכלו להוריד עלויות במהלך התכנון והייצור, או שאולי תוכלו למצוא שיטות שיווק ומכירות יעילות יותר. וייתכן שתצליחו למצוא דרך חדשנית שתגרום ללקוחות לשלם.