איך לנהל מלאי באופן כלכלי

איך ניתן לחסוך כסף באמצעות ניהול נכון של מלאי? 

אם ברצונכם שהעסק הקטן שלכם יצליח, עליכם לשים לב לאופן שבו אתם מנהלים את המלאי שלכם. בכתבה זו נסביר מה זה ניהול מלאי, איך זה עובד עבור סוגים שונים של עסקים קטנים, למה זה חשוב, ואיך אפשר לעשות זאת ביעילות. כמו כן נבהיר מדוע ניהול מלאי המשתמש בכלים הנכונים, במיוחד מערכת קופה עם תוכנת מעקב אחר מלאי, יכול לעזור לכם להפעיל את החברה שלכם בצורה יעילה.  

 מהו ניהול מלאי?

המלאי מורכב מהמוצרים שבכוונת העסק למכור. אם יש לכם עסק ייצור קטן — הכולל עסקים כמו מאפיות או בוטיקים, שבהם מוכרים מוצרים בעבודת יד — המלאי שלכם כולל גם את המרכיבים וחומרי הגלם שבהם משתמשים כדי ליצור את מוצרי הקצה. לדוגמה, במאפייה, המלאי יכלול את המאפים המוצעים למכירה וכן את הקמח, הביצים, הסוכר ועוד, שמהם מורכבים המאפים הללו. המלאי פחות מורכב כשמדובר ברוב החנויות הקמעונאיות. שם המלאי הוא בעיקר מה שנמצא בחדר האחורי או במחסן ועל המדפים בחנות. מלאי לא מנהל את עצמו, לכן ניהול מלאי הוא משימה מתמשכת קריטית עבור עסקים רבים. ברמה הבסיסית ביותר, ניהול המלאי פירושו, מעקב אחר המלאי שברשותכם כדי לדעת מתי עליכם להזמין מלאי נוסף. ניהול מלאי יעיל כרוך גם בתשומת לב לאינדיקטורים מרכזיים לביצועים, המאפשרים לכם לדעת מה הפופולריות של מוצרים שונים, במטרה לאפשר קבלת החלטות מושכלת לגבי אילו מוצרים תזמינו בעתיד.

ניהול המלאי בעסקים שונים

ניהול מלאי נראה קצת שונה מעסק לעסק בהתאם לסוגי המוצרים הנמכרים ובכפוף לשאלה, האם אתם משתמשים בחומרים מתכלים בבית העסק שלכם. בואו נסתכל על כמה דוגמאות:  

  • חנויות נוחות: לקוחות רוצים מקום שבו הם יכולים לאסוף במהירות את הפריטים הדרושים להם, מבלי לנווט בחנות. ניהול מלאי חנויות נוחות כרוך במעקב צמוד אחר המוצרים כדי לדעת אילו מהם נמכרים היטב ואילו לא. כל שטח על המדף שלכם הוא בעל ערך, כך שכדאי להשאיר רק פריטים שידוע לכם כי הלקוחות שלכם מחפשים, ואלו גם הפריטים שתרצו להחזיק במלאי.
  • בוטיקים: בוטיקים מחזיקים לעתים קרובות פריטים ייחודיים ואינם יכולים לשמור רשימה עקבית של פריטים במלאי שלהם, כי ההזמנה הבאה שלהם עשויה להיות שונה בתכלית מהקודמת והיא תלוית מגמות (טרנדים). לפיכך ניהול מלאי זה שונה מניהול המלאי בחנות אחרת. אם יש לכם בוטיק, רצוי להיות מעודכן במגמות עכשוויות ודווקא לוודא שאינכם ‘overstocked”  .
  • חנויות משקאות וטבק: חנויות משקאות וחנויות טבק מחזיקות מגוון רחב של מוצרים ומותגים.  אם אתם מבחינים שסוג מסוים של סיגריה או מותג מסוים של ויסקי, למשל, אינם נמכרים היטב, רצוי להוריד אותם מהמדפים ולהחליפם במוצרים שיימכרו טוב יותר.
  • חנויות מכולת: לסופרמרקטים או חנויות מכולת בדרך כלל יש רשימה ארוכה של מוצרים ומותגים , חלקם טריים עם חיי מדף קצרים. מחד, כאשר למוצרים יש חיי מדף קצרים, לא כדאי לקחת סיכון ולזרוק מלאי גדול שלא נמכר בזמן, אך מנגד גם לא תרצו לאכזב לקוחות, שעוצרים לחפש מרכיב מסוים למתכון שהם להוטים להכין ואינו נמצא במלאי. צריך למצוא את הנוסחה שתביא למינימום אובדן מלאי.
  • מכוני יופי: אם יש לכם סלון יופי, סביר להניח שיש לכם כמה מוצרי שיער, עור או ציפורניים זמינים למכירה. גם אם העסק שלכם אינו מתמקד במכירת מוצרים, ועיקר העבודה בו היא מתן שירותי טיפוח, עדיין כל כמות של מלאי צריכה להיות מנוהלת כראוי אם ברצונכם שהיבט זה של העסק שלכם יפעל בצורה חלקה.

מדוע לעסקים קטנים צריך להיות אכפת מניהול מלאי?

יותר מדי עסקים קטנים אינם מנהלים בשיטתיות את המלאי שלהם או מסתמכים על שיטות גרועות ומוגבלות. זוהי בעיה, מכיוון שניהול מלאי יכול להיות גורם קריטי בעיצוב ההצלחה של העסק שלכם. לפני שנדבר על מה שעלול לקרות אם לא תנהלו את המלאי כראוי, בואו נתמקד בתוצאות החיוביות שהנכם יכולים לצפות להן כשאתם דואגים ליישם שיטות נכונות של ניהול מלאי. ניהול מלאי מיטבי מוביל לתוצאות עסקיות טובות בדרך כלל. 

  • הכרת המלאי בכל עת. אין צורך יותר לפעול מתוך ניחושים או תחושות בטן. כאשר אתם נשאלים על מצב המלאי שלכם, אתם יודעים בדיוק כמה מלאי יש לכם בהישג יד ומתי עליכם להזמין עוד. להיות מעודכן פירושו, שבאפשרותכם לחזות בצורה מדויקת יותר את העתיד ולקבל החלטות מבוססות נתונים.
  • חיסכון כספי: אם אתם מוכרים פריטים מתכלים שעלולים בסופו של דבר להיזרק, ביכולתכם לחסוך לחברה שלכם כסף על ידי ביצוע מכירה רק על פי צפי דרישה מוקדם או  מעט יותר. ביטול בזבוז ומקסום המוצרים שנמכרים היטב הם  מתכון להצלחה כלכלית.
  • חיסכון במקום: ניהול המלאי ביעילות מביא לא רק לחיסכון כספי אלא גם לחיסכון במקום. עסקים קטנים מוגבלים לעתים קרובות לשטחים קטנים לאחסון מלאי, ולכן חשוב להשתמש בחלל זה היטב ולהימנע מצפיפות יתר. אחסנו רק את מה שדרוש  ותיהנו משטח אחסון מסודר.
  • ממוקד לקוחות: כאשר לקוחות מוצאים אצלכם את המוצרים שהם אוהבים ולומדים לסמוך עליכם שהם תמיד יהיו במלאי, הם יהיו מרוצים ויעריכו את העסק שלכם.

מה עלול לקרות אם ניהול המלאי לקוי?

ראינו את התוצאות החיוביות שמקנה לכם עסק אשר המלאי שלו מנוהל ביעילות, אבל אם אתם עדיין תוהים מה כבר יכול לקרות אם תנהלו את העסק שלכם ללא דגש על ניהול מלאי, להלן מספר היבטים:

  • בזבוז כספי: כאשר אינכם מנהלים את המלאי שלכם, בהכרח תקבלו החלטות רכישה גרועות, שמובילות לכך שיש לכם יותר מדי או מעט מדי מוצרים מסוימים. 
  • מכירות בחסר: התרחיש השני הוא, שלא תרכשו כמות מספקת של מוצר מסוים עקב טכניקות ניהול מלאי לקויות, ואז תפסידו מכירות פוטנציאליות. 
  • בעיות תזרים מזומנים: בזבוז אינו התוצאה הכספית היחידה של אי ניהול מלאי. קרוב לוודאי שתצטרכו להתמודד גם עם בעיות תזרים מזומנים. כל המלאי שעל המדפים שלכם מייצג כסף שהוצאתם ועדיין לא מימשתם כל רווח ממנו. טעות נפוצה היא לקנות יותר מדי מלאי, מה שגורם לכך שיותר מדי כסף מושקע  במלאי במקום להיות זמין לשימושים משמעותיים אחרים.
  • מחסנים כאוטיים: רכישת מלאי עודף, מעבר לנדרש לצורך העסק, תגרום למחסן להיות צפוף ומבולגן. מחסן כזה גרוע מכל בחינה שהיא: הוא עלול לגרום לפציעות של אנשי הצוות בגלל העומס, הוא עושה את משיכת המלאי לבלתי נוחה בעליל והבלגן יקשה עליכם מאוד לדעת מה יש לכם מאחור, מה שיוביל להזמנות חדשות מיותרות ולצפיפות עוד יותר גדולה במחסן וחוזר חלילה.
  • לקוחות לא מרוצים: תוצאה בלתי נמנעת נוספת של אי ניהול מלאי היא לקוחות כעוסים. כאשר לקוח מוצא מוצר שהוא אוהב בחנות שלכם, ואינו מוצא אותו במלאי בשבועות לאחר מכן, הוא עלול פשוט לנטוש אתכם לטובת מקום שיענה על צרכיו.  

 

רוצה הכוונה למידע או יעוץ של מומחה - רשום לנו ונעזור לך עכשיו!

WhatsApp יצירת קשר

נותני שירות ויועצים בתחומים בו עוסק המאמר

אילן אופיר

ניסיון רב בתפקידי ניהול מגוונים בארץ ובחו"ל והקמת מיזמים, עם רקע אקדמי של...

שם המשרד

מיקום

מודיעין-מכבים-רעות

0
שעת ייעוץ חינם

אילן אופיר

ניסיון רב בתפקידי ניהול מגוונים בארץ ובחו"ל והקמת מיזמים, עם רקע אקדמי של הנדסת אלקטרוניקה ו MBA אשמח לסייע לבעלי עסקים מתחילים ויזמים צעירים לנהל ולקבל החלטות נכונות ומיטביות לבניה של פעילות צומחת וריווחית

חניכה של יזמים ומנהלי חברות לשיפור והצמחת העסק יעוץ הקמת פעילות עסקית לעסק חדש או קיים יעוץ באסטרטגיה שיווקית וניהול עסקי בדיקת היתכנות למיזמים צעירים וקיימים

דירוג של 0 משתמשים
מקצועיות
0
זמינות
0
אמינות
0
שירות
0
שם המשרד

רינה קישון

מיקום

הרצליה

0
שעת ייעוץ חינם

רינה קישון

דירוג של 0 משתמשים
מקצועיות
0
זמינות
0
אמינות
0
שירות
0
תכנית ממשלתית

יעוץ עסקי במסגרת מעו"ף (בסבסוד הרשות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה)

שם המשרד

פרנקל ברנר ייעוץ וליווי פיננסי בע"מ

מיקום

רמת השרון

0
שעת ייעוץ חינם

אהוד (אודי) ברנר

דירוג של 0 משתמשים
מקצועיות
0
זמינות
0
אמינות
0
שירות
0
שם המשרד

Coachvision

מיקום

כפר סבא

0
שעת ייעוץ חינם

Ayala Pinkweiss

דירוג של 0 משתמשים
מקצועיות
0
זמינות
0
אמינות
0
שירות
0

מרדכי מנור

יועץ  עסקי –שיווקי ושיווק בינלאומי וסחר חוץ עם למעלה מ-30 שנות ניסיון

שם המשרד

מרדכי מנור

מיקום

תל אביב - יפו

0
שעת ייעוץ חינם

מרדכי מנור

יועץ  עסקי –שיווקי ושיווק בינלאומי וסחר חוץ עם למעלה מ-30 שנות ניסיון

יועץ  עסקי –שיווקי ושיווק בינלאומי וסחר חוץ. לוגיסטיקה ושילוח. ליווי יזמים ועסקים משלב  הרעיון  עד  לפריצה  לשוק בארץ או בחו"ל. 30 שנות  ניסיון  בעבודה עם יזמים ועסקים

דירוג של 0 משתמשים
מקצועיות
0
זמינות
0
אמינות
0
שירות
0
תכנית ממשלתית

יעוץ עסקי במסגרת מעו"ף (בסבסוד הרשות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה)

יעוץ עסקי לעולים ותושבים חוזרים במסגרת מעלו"ת (בסבסוד משרד הקליטה )

שם המשרד

מיקום

רעננה

0
שעת ייעוץ חינם

אלישבע ברקאי

דירוג של 0 משתמשים
מקצועיות
0
זמינות
0
אמינות
0
שירות
0
שם המשרד

קידום החינוך

מיקום

תל אביב - יפו

0
שעת ייעוץ חינם

שמרית

דירוג של 0 משתמשים
מקצועיות
0
זמינות
0
אמינות
0
שירות
0

אביעד לוי

מומחה לתכניות עסקיות ומרצה במוסדות אקדמיים מובילים בארץ בתחומי אסטרטגיה תכניות עסקיות ויזמות

שם המשרד

תרמיקס

מיקום

רמת גן

0
שעת ייעוץ חינם

אביעד לוי

מומחה לתכניות עסקיות ומרצה במוסדות אקדמיים מובילים בארץ בתחומי אסטרטגיה תכניות עסקיות ויזמות

תרמיקס משמש כבית ליזמים ומספק תשתית רחבה ופתוחה של ידע, כלים, מידע, קשרים והון לסיוע ושיפור משמעותי ליזמים בתהליכי יזמות. אביעד לוי הוא מומחה לתכניות עסקיות ומרצה במוסדות אקדמיים מובילים בארץ בתחומי אסטרטגיה תכניות עסקיות ויזמות. 

דירוג של 0 משתמשים
מקצועיות
0
זמינות
0
אמינות
0
שירות
0

מור עמיקם

נעים להכיר, אני מור עמיקם , מהנדסת תעשייה וניהול. במשך שנים ניהלתי את...

שם המשרד

VIA

מיקום

שבי ציון

0
שעת ייעוץ חינם

מור עמיקם

נעים להכיר,

אני מור עמיקם , מהנדסת תעשייה וניהול.

במשך שנים ניהלתי את חברת TOPMOLD

לאחר מכן יצאת לעצמאות – חברת VIA הינה חברה שעוסקת בליווי ויישום עסקי.

החברה נותנת שירות למגוון עסקים מתחומים שונים שרוצים להגדיל את כמות המכירות שלהם.

החברה דוגלת בליווי מותאם אישית ויש לה מוצרים המותאמים לכל עסק.

בנוסף לליווי החברה מציעה שירותי ניהול שוטף של תהליכים שיווקים בעסק. מפירסום ושיווק לשיחות מכירה וסגירת עסקאות ועד שירותי גביה. – כדי שהעסק יוכל להתמקד בעשייה ובצמיחת השירות או המוצר.

מלווה עסקית ומיישמת בפועל את הפעולות בעסק: *** תכנית יעוץ עסקי אחד על אחד תהליך ממוקד ואישי. מקבלים משימות וכלים שיגרמו למיצוי הפוטנציאל של העסק. *** בחינה עסקית בחודש אחד נזהה מה לא עובד בעסק שלך, איפה באמת נמצאות נקודות התורפה ונגרום לו להמריא. בסיום התהליך מתקבלת תכנית עבודה מפורטת עם פעולות ברורות לביצוע. *** ניהול שיווק מלא של העסק במיקור חוץ מעטפת מלאה: *קידום דיגיטלי *כתיבת תוכן ומיתוג *טלמרקטינג (שיחות מכירה) *טלמיטינג (פגישות וסוכני שטח) כל לקוח מקבל מנהל שיווק אישי שאחראי על כל המערך שהותאם לעסק. באחריותו : *לבנות את התכנית האסטרטגית *לבקר את העבודה הנעשית במחלקות השונות ולשפר תוצאות *להיות הגורם הבלעדי שבקשר שוטף וישיר עם הלקוח כדי לתת לך ראש שקט, תפעול מקצועי, אסטרטגיה ברורה, שליטה ובקרה לאורך זמן ושורה תחתונה – עוד לקוחות!  

דירוג של 0 משתמשים
מקצועיות
0
זמינות
0
אמינות
0
שירות
0
שם המשרד

עצמאית

מיקום

גבעתיים

0

עדי גונן

דירוג של 0 משתמשים
מקצועיות
0
זמינות
0
אמינות
0
שירות
0

רוצה הכוונה למידע או יעוץ של מומחה - רשום לנו ונעזור לך עכשיו!

WhatsApp יצירת קשר

מאמרים נוספים

אסטרטגיה עסקית

icon

כיצד לייצר אסטרטגיית שירות מעולה בעסק קטן

כיצד לייצר אסטרטגיית שירות מעולה בעסק קטן כבעלי עסק קטן, חיוני לבסס...

קראו עוד ›
icon

כיצד לבצע ניתוח SWOT

איך להכין ניתוח SWOT כדי לקבל את התוצאות האובייקטיביות והשלמות ביותר, רצוי...

קראו עוד ›
icon

כיצד תוכל לבסס יתרון יחסי בר-קיימא עבור עסק שלך

כיצד תוכל לבסס יתרון יחסי בר-קיימא עבור עסק שלך כבעלי עסק קטן,...

קראו עוד ›
לקריאת מאמרים נוספים בנושא אסטרטגיה עסקית

התייעלות עסקית

icon

היכן למצוא מנועי צמיחה לעסק ?

לעתים אנו מתקשים לזהות אפשרויות צמיחה חדשות לעסק שלנו. הקושי נובע מהסתכלות...

קראו עוד ›
icon

איך לנהל את הזמן והמשימות בעסק שלכם בצורה יעילה?

ניהול זמן טוב דורש תרגול יומיומי של תעדוף משימות וארגונן באופן שיכול...

קראו עוד ›
icon

כיצד לייעל את העסק?

רוב האנשים חושבים שביקורת פיננסית מתבצעת רק על ידי רואה חשבון מוסמך....

קראו עוד ›
לקריאת מאמרים נוספים בנושא התייעלות עסקית

כדאיות עסקית

icon

האם כדאי להיות או לא להיות פרילנסר?

עבודה כפרילנסר לא בהכרח מתאימה לכולם ומחייבת התארגנות מיוחדת וכוח הנעה עצמי,...

קראו עוד ›
icon

מיהו הלקוח האידיאלי עבור העסק שלך

לפני בניית אסטרטגיות שיווק, עליכם לזהות עבור מי אתם מתכוונים לקדם את...

קראו עוד ›
icon

לקנות עסק או להיכנס לעסקת זכיינות?

לפני שתחליטו אם אחת מהאפשרויות הללו מתאימה לכם, וודא ושאתם מכירים את...

קראו עוד ›
לקריאת מאמרים נוספים בנושא כדאיות עסקית

יש לכם שאלה?

טופס פניה ליועצים ונותני שירות

מבולבלים למי לפנות? לחץ כאן להתיעצות »

תפריט נגישות